WhatsApp се съгласи да изпълнява правилата на ЕС
Кадър Пиксабей
След диалог с органите на ЕС за защита на потребителите и Европейската комисия WhatsApp пое ангажимент за по-голяма прозрачност във връзка с промените в условията за ползване на услугата, предаде Економи.бг.
Освен това дружеството ще улесни потребителите да отхвърлят актуализации, когато не са съгласни с тях, и ще обяснява ясно кога този отказ води до невъзможност за потребителя да използва услугите на WhatsApp. Също така WhatsApp потвърди, че личните данни на потребителите не се споделят с трети страни или други дружества на Meta, включително Facebook, за рекламни цели. Диалогът беше координиран от шведската агенция за защита на потребителите и ирландската комисия за защита на конкуренцията и потребителите и подпомаган от Комисията.
"Приветствам ангажимента на WhatsApp да промени практиките си за спазване на правилата на ЕС, активно да информира потребителите за всички промени в техните договори и да зачита техния избор, вместо да ги пита всеки път, когато отварят приложението. Потребителите имат право да разбират за какво дават съгласието си и какво конкретно означава този избор, така че да могат да решат дали да продължат да използват платформата", подчерта еврокомисарят по правосъдието Дидие Рейндерс заяви.
Мрежата за СОЗП първо изпрати писмо до WhatsApp през януари 2022 г. след сигнал от Европейското бюро на съюзите на потребителите (BEUC) и осем от членуващите в него сдружения относно предполагаеми нелоялни практики в контекста на актуализациите на WhatsApp на условията за ползване на услуги и политиката за поверителност. През юни 2022 г. мрежата за СОЗП изпрати второ писмо до WhatsApp, в което повтори искането си потребителите да бъдат ясно информирани за бизнес модела на WhatsApp, и по-специално дали WhatsApp получава приходи от търговски политики, свързани с личните данни на потребителите. След обсъждания между мрежата за СОЗП, Комисията и WhatsApp дружеството потвърди, че не споделя лични данни на потребителите за рекламни цели.
За всички бъдещи актуализации на политиката WhatsApp ще: обяснява какви промени възнамерява да внесе в договорите на потребителите и как те биха могли да засегнат техните права; включи възможност за отхвърляне на актуализираните условия на услугата на толкова видно място, колкото и възможността за приемането им; гарантира, че уведомленията, информиращи за актуализациите, могат да бъдат прекратени или преразглеждането на актуализациите може да бъде отложено, както и ще зачита избора на потребителите и ще се въздържа от изпращане на повтарящи се уведомления.
Мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите (СОЗП) ще наблюдава активно как WhatsApp изпълнява тези ангажименти, когато прави бъдещи актуализации на своите политики и, когато е необходимо, ще налага спазването на изискванията, включително чрез възможността за налагане на глоби. Освен това неотдавнашно проучване на Комисията и последната мащабна проверка на СОЗП относно „тъмните модели“ показаха, че много дружества използват „тъмни модели“, като например правят отказа от абонамент за дадена услуга по-труден от сключването на абонамент. Мрежата за СОЗП, с подкрепата на Комисията, ще продължи да увеличава усилията си за справяне с такива незаконни практики.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!