Журналист: Производителите се дистанцират от пазара, а на борсата повечето са мутри
Редактор: Александър Дечев
Кадър: "Нова телевизия"
Журналистът Константин Тилев коментира темата с разликата в цените на едни и същи продукти у нас и в чужбина.
"В бизнеса се търси максимално бърз ефект. В момента както са устроени нещата виждаме, че селското стопанство е ориентирано към зърнените култури. Причината е, че най-бързо се постига ефект, най-висока е субсидията, така е устроена тази система. И на практика за останалите отрасли остава много малко. Другото е, че вече имаме един процес на дистанциране на производители от пазара. Тоест, той е държан далеч от пазара. Независимо, че има борси, всякакви форми на коопериране и доставки. Просто основната маса от производителите е далеч от пазара. Тоест, тяхната продукция се реализира през посредници. Това рефлектира върху цените, но рефлектира и върху самите производители, защото те са безпощадно натискани от посредниците, за да постигат по-висок марж", каза той в предаването "Пресечна точка" по "Нова телевизия".
"Защо има разлика в цените на едни и същи продукти у нас и в чужбина? Субсидиране от една страна по европейска линия. И второто - че имат големи стопански сдружения. Примерно в Бавария има няколко такива стопански сдружения, включително на пивовари, на млеко производители, на мандри и т.н., които успяват да хванат основния пласт от техните потребители по по-пряк път. У нас на борсата повечето са мутри. Трябва да има очистване от тези шлаки, от тези натрупвания.
Има неща, които са по-евтини тук и са по-скъпи там, и обратното. Ако търсим примери в малката потребителска кошница, тук мога да ви кажа съвсем откровено, че причината е в по-слабата конкуренция в България. И вероятно има някакво тихо пълзящо споразумение, което не е картелиране, а е по-скоро "Виж, тоя какво направи, да го направим и ние". Виждате как беше с бензина, с горивата, това се рефлектира в млякото, кашкавала, зеленчуците. Просто това е буквално казано - "дайте сега да видим докъде можем да качим цените и докъде ще прелее търпението на потребителя и той ще спре да купува това", завърши Тилев.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!