За пръв път в САЩ жена лети с бомбардировача B-2
Кадър U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Ken Bergmann
За пръв път в САЩ жена стана член на екипажа на митичния бомбардировач B-2.
Елизабет Ламбърт от 509-та ескадрила стана първата жена шеф на екипажа, която лети с B-2 Spirit, съобщиха от военновъздушната база Уайтман в щата Мисури.
B-2 Spirit (на български: Дух) или известен като Бомбардировач Стелт, с пълно название Northrop Grumman B-2 Spirit, на български Б-2 „Спирит“ е американски тежък стратегически стелт-бомбардировач, способен да нанася както конвенционални, така и ядрени удари. Той е основният стратегически бомбардировач на САЩ, редом с B-52 и B-1. Спирит е създаден да преодолее всички вражески противовъздушни отбранителни съоръжения.
Разработването на B-2 започва под формата на т.нар. „черен проект“ с кодовото название „Проникващ бомбардировач за големи височини“ (High Altitude Penetrating Bomber), а по-късно „Високотехнологичен бомбардировач“ (Advanced Technology Bomber). През средата на 80-те години дизайнът на самолета е изменен и пригоден за малки височини. Промяната отлага първия полет на прототипа с 2 години и увеличава цената на проекта с още $1 млрд.
В годините на най-усилено разработване върху проекта са работили около 13 000 души в специална централа край Пико Ривера, Калифорния.Първото публично показване на B-2 е на 22 ноември 1988 година, а първият му такъв полет – 17 юли 1989. Производството, поправката и изследванията на самолета се осъществяват в специалния център на ВВС на база Едуардс, Калифорния.
Макет 1:1 в музея на американските ВВС.
Първоначалните планове предвиждат производството на 132 самолета, по-късно намалени до 75. През 1992 президентът Джордж Буш обявява, че ще бъдат произведени едва 20 самолета (произведени са всъщност 21). След разпада на СССР заплахата от глобална война с подобни бойни средства е намаляла значително. В комбинация с огромната цена по производството и поддръжката на един самолет, това е причината за малката бройка създадени машини.
През 1994 цената на един самолет е $737 млн., но целият процес по създаването, оборудването, резервните части и конструирането на хангарите струва около $2,2 млрд. само за една машина.Съществува проект за модернизация до ниво B-2A Block 30 с по-модерно, изцяло компютъризирано оборудване, който се осъществява.
През 2005 Ношир Говадия, един от дизайнерите на задвижващите системи на B-2 е бил арестуван, защото е предавал тайна информация за самолета на чужди страни. Срещу него текат съдебни процеси. Преди това, през 1984, Томас Каванаг, служител на Нортроп, е бил арестуван и осъден на доживотен затвор, защото е изнесъл технически тайни от Пико Ривера, за да ги предаде на Съветския съюз.
Дизайн
Спирит презарежда във въздуха.
По същество е бомбардировач с конвенционални възможности, присъщи за всички останали такива самолети. Това, което го отличава, е схемата на „летящо крило“, както и специалните материали, от които е направен. Именно те му дават възможност да преодолее най-усъвършенстваните защити на врага и да порази целта си с изключителна точност.
Обсегът на самолета без презареждане е 11 000 км. Насочването на бомбите се извършва посредством GPS-система и Пасивна Електронна Скенерна Фазирована Решетка – ПЕСФР (passive electronically scanned array, PESA), която поправя евентуалните грешки в GPS управлението.
Невидимостта на самолета е постигната чрез аеродинамичната форма, намалените до минимум акустични, инфрачервени и други излъчвания. Материалът, от който е направен фюзелажа, поглъща почти всички лъчи, излъчени от противниковите радарни системи. Това налага съхраняването на самолета в специални хангари с контролиран климат.
Екипажът на бомбардировача се състои от едва двама души – пилот (на лявото място в кабината) и командир (на дясното). Има възможност за добавяне на трети член към екипажа. За сравнение екипажът на B-1B се състои от четирима души, а на B-52 – от петима. Тъй като е възможно полетите на самолета да бъдат много продължителни, B-2 е един от малкото самолети, в който има място за спане на един от членовете на екипажа. Благодарение на сложната система от компютърни и управляващи системи е възможно единият пилот да спи, докато другия следи полета, и после двамата да си разменят местата.
Употреба
B-2 в полет.
Първият B-2 за бойна употреба (Spirit of Missouri, „Духът на Мисури“) е доставен на 17 декември 1993.
В щата Мисури е разположена военновъздушната база Уайтман, където са постоянно базирани всички В-2, без 1, използван за тестове в базата Едуардс – „Spirit of New York“/„Духът на Ню Йорк“.
Tам за пръв път са използвани и бомби със сателитно насочване. През 2001 самолетът е използван за удари над Афганистан, а през 2003 разположените на о-в Диего Гарсия B-2 излитат и бомбардират Ирак. В по-късните мисии до Ирак са били използвани и самолети, базирани в Мисури, в резултат на което някои мисии са били с продължителност 30 часа, а една от тях – 50 часа. По време на операция Свобода за Ирак от B-2 са пуснати общо 583 насочвани бомби.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!