За войната на футболния съюз и телевизиите срещу феновете
Снимка: Сайт на Черно море
Хубаво нещо е инициативата „Маргаритка“, но не всички клубове успяха да се възползват от нея, защото по традиция половината мачове бяха в учебен (работен) ден. Точно този факт ме подтикна да направя долната статистика и малко да поразсъждавам върху нея, пише читател на "Петел".

Това своеобразно класиране е с уговорките, че:
- три кръга (13-ти,18-ти, 27-ми) бяха междинни;
- имаше няколко отложени мача заради евротурнирите, които нямаше как да се изиграят по друго време, освен в работен ден, заради сгъстения цикъл;
-преди пауза за националните отбори няма клубни мачове в понеделниците, заради което мачовете в уикенд в тези кръгове са малко повече.
Поради тези причини, „водещите отбори“ са още по-облагодетелствани, отколкото показва таблицата, защото тяхното фаворизиране при съставяне на програмата би било още по-очевидно на база 27 кръга и при изиграване на мачовете по програма. Да не говорим, че мачове като Септември – Левски, или Локомотив (София) – ЦСКА, макар и в работен ден, са в извънработно време (късни) и не ощетяват публиката на грандовете, тъй като е ясно, че тяхната нестолична публика няма да потече като пълноводна река към столицата при такива съперници. Правилно беше казал един скандинавски футболист на ЦСКА – София при завръщане в родината си, че на собствен терен феновете бойкотират отбора, но тези в провинцията явно не знаят за бойкота, и пълнят секторите си, заради което там се чувстват по-подкрепени.
Накратко, безумие е да се играят почти половината мачове в работни дни и това по принцип ощетява публиката, и то – както се вижда – основно публиката на по-скромните отбори, която в никакъв случай не е по-малко.
За фаворизираните три отбора няма смисъл да се говори повече. Как стоят нещата при другите:
Макар Черно море да не е сред най-ощетените, тяхната публика също страда (решителен мач в Разград през предишния сезон умишлено беше в понеделник в 15 часа, и то след отпадането на Лудогорец от евротурнирите, именно за да се попречи на варненската публика да посети масово мача и да създаде домакинска атмосфера).Съвсем основателно Илиян Илиев предложи в началото на този сезон да има повече мачове през уикенда, дори и по едно и също време. Те биха могли според него да се предават едновременно по различни телевизии, а зрителят сам да избере кой мач да гледа. Изключително резонно предложение, което, ако се приеме, навсякъде публиката ще се увеличи. А и не е нужно абсолютно всеки мач да се дава по телевизията, а там пък в студиата да дефилират по италиански почин дългокраки красавици, които нищо не разбират от футбол, както и журналисти на терен, чиито въпроси звучат като анализи и объркват всички треньори и футболисти на мача.
В тази връзка, единственият друг протестен глас в последните 2 сезона, се чу от ръководството на Ботев (Пловдив), които също направиха опит да пресметнат колко поредни мача играят в работен ден и да попитат защо. Отново отбор с много публика, който се опита да защити както своя, така и нейния интерес. Защото приходите от телевизионни права няма как да компенсират намалените приходи от билети. Не е същото да играеш пред 2-3,000 в работен ден или пред 6-7,000 през уикенд. А какво да кажем за изтерзания роден запалянко? Кой е в състояние да си вземе по един ден отпуск за важен мач 5 или 9 или 16 пъти в годината? Кой е този работодател, който ще му разреши? И при 20 дни годишен отпуск по Кодекса на Труда, ще му остане ли отпуск на този запалянко да отиде примерно на почивка със семейството си, поне веднъж годишно?
Друг отбор с доста публика е Арда, при които ентусиазмът след историческото първо влизане в А-група е голям, а при това и представянето е успешно. Да, А група. Умишлено така я наричам, такава е тя за редовия зрител. Другото й наименование нека употребяват журналистите и коментаторите, зрителите не получават пари за реклама. Е някои зрители, заемащи високи позиции в парламента – кой знае, но това е друг въпрос. Единственият домакински мач на Арда през есента, който беше в уикенд, случайно или не, се оказа…. домакинството на ЦСКА – София. Как мисли обикновеният читател? Дали това беше заради феновете на Арда, или за да е удобно на другия отбор?
Берое също трябва да се чувстват ощетени. Голям град с огромна фенска маса. По принцип. Защото там напоследък има отлив. Забелязва се интересна тенденция – увеличаването на южноамериакнците е обратно пропорционално на интереса на публиката, въпреки добрите резултати. Все още не е ясно колко българи ще наложи БФС по административен път в стартовия състав на всеки тим за следващия сезон. Но е добре преди това да помислят да утвърдят българския език за официален в съблекалните, за да останат българи под Аязмото.
При Спартак, след продължителен терор над отбора от властници и спонсори, след 13 години в долните нива, феновете, които спасиха не само отбора, но и стадиона си от застрояване, приеха завръщането в елита като празник. През есенния полусезон на предишното си участие, отборът беше втори по посещаемост, изпреварен само от Левски (между другото, благодарение на факта че беше домакин във вечното дерби, наблюдавано от 30,000 и разпределени пропорционално на останалите мачове). Както се вижда, Спартак е сред трите най-ощетени отбора, и въпреки това е следван навсякъде от привържениците си.
Недоумение буди произволът върху Ботев (Враца). И то при положение, че президент е кметът, а той пък от своя страна е член на Изпълкома на БФС. Би трябвало той да защитава отбора си, вместо това се прочу с едно сбиване с треньор на друг отбор в съблекалнята, което после и двамата отрекоха. Въпреки мястото, на което отборът се намира според резултатите си, публиката винаги е била много и вярна. Няма никаква логика точно този да е най-ощетеният отбор.
Заедно със Септември, разбира се. За тях донякъде е оправдано. Ползват „споделен офис“ с Локомотив. Нормално е хазяинът да си го ползва през уикенда, и като го превърне на разорана нива – да го преотстъпи за понеделника на квартиранта си. Добрата новина от последните дни е, че Септември планира да постави осветление на стадиона си в Драгалевци и да го лицензира. Много правилно решение да се инвестира вместо да се плащат наеми, още повече във втория ешелон там често се събираха по 800-1000 зрители, явно на квартален принцип, които сега се умориха да следват отбора си по различните квартири.
В тази връзка, добре е да погледнем за малко към Б-група, за която в доста от нашите спортни сайтове не може да се намери дори класирането…. Мастодонтите на спортната журналистика не се интересуват от нея, може би за кратко по някой отбор попада набързо в светлината на прожекторите, когато се падне да играе за купата срещу – правилно предположихте – някой от т.нар. грандове. А там в момента се подвизават традиционни за първото ни ниво отбори. Дерби като Етър – Локомотив ГО си е мач за А група. И не само. Там доскоро се играеше предимно в събота, но вече не е така. Появиха се цели 4 дублиращи отбора. Които при това влязоха по желание, а не по спортно технически критерии. Някои от тях до скоро не съществуваха, а какво остава да са били във В-група и да са влезли от там. С какъв състав ще излязат е пълна енигма. Понякога с юношите падат с по 3-4 гола, после пускат титуляри от първия отбор и бият. Те се използват понякога и като наказателни колонии. Например – не искаш да преподписваш, или трябва да те накараме да си тръгнеш – отивай да играеш безсмислени мачове за дубъла. Дори един Клаудиу Кешеру беше унизен по този начин, но и тогава показа професионализъм и вкара няколко гола. Тези дублиращи отбори напоследък все по-често започнаха да играят във вторник, явно за да има възможност да ползват игралите по-малко (или неигралите) от първия тим. Интересът към тях е нулев – само официални лица и родители. А какво пречи на Ботев (Пловдив), вместо да поддържа такъв отбор, да изпрати юношите си да се обиграват, да кажем в близкия Асеновград? Асеновец е традиционен футболен център, със 17 сезона в Б-група и дори трето място в нея през 1981.
На всичко отгоре мачовете са изключително добре посетени. Но стига за дублите. Те са тема за друг разговор. Става въпрос, че и тук програмата е объркана, всеки кръг се точи по 5-6 дни и хората се объркват. Една Добруджа, заслужен лидер, често през 90-те години, най-силните в историята й, събираше по 30,000 на домакинства. Защо сега този отбор е „наказан“ да изиграе 6 поредни мача в работен ден? Дано и в А Група наесен не се подиграват по същия начин с тях, хората работят усилено да постигнат целите си и заслужават само уважение. Вили Вуцов, като треньор на Янтра през миналия сезон, изигравайки мача си в неделя, се ядосваше, съвсем основателно, че не е направена още програмата за следващия кръг. Знаеше само с кого играе, но не и в кой ден. Как да си направи програмата по дни, кога да възстановяват, кога как да се натоварват, за кога да планират да пътуват, за кой ден да запазват хотел?
Обаче БФС не може да направи програма за цял сезон, капацитетът им стига за 4 кръга напред. За Б-групата мислят, след като измислят А-група. А и трябва да преценят кой мач ще е най-интересен, и съответно телевизионен. Феновете на Етър например, отдавна са наясно с тези проблеми и имат ясно изразено отношение към футболната централа. Те имат едно знаме с футболна топка и задраскан телевизор. Може да изглежда невинно, но казва много. Казва всичко за войната, която БФС води срещу феновете. Там са разгадали смисъла и се дразнят.
Защото не оценяват значението на Етър за българския футбол. Защото смятат, че футболът са те – централата, а не клубовете, играчите и зрителите. Затова всеки път, щом „болярите“ окачат това знаме, клубът им бива глобяван, да си знаят… През миналия сезон беше определен за „телевизионен“ мачът между Спартак (Плевен) и Дунав (Русе). Макар и в Б – група, тези клубове са големи и на фона на „проектите“, съществуващи без фенове и само заради егото на собствениците. Накараха тези два традиционни отбора да играят в петък на обяд. И какво се случи? Двете ръководства съгласувано излязоха с молби мачът да е в събота и заявиха че не ги интересува дали ще се предава по телевизията! БФС се видя принудено да удовлетвори молбите им! Ето така се прави в името на феновете. Уж отбори от второто ниво, а показаха на по-големите как да си отстояват интереса.
Повече такива ръководства трябва да има, за да спре тормозът над родния запалянко! Защото, както стана въпрос, телевизиите „изяждат“ от приходите на клубовете от билети. А парите, които дават насреща, не си заслужават. За справка- може да се провери колко взимат клубовете от телевизионни права в някои съседни нам държави, където качеството на футбола е сходно с нашето…
За реклама в "Петел" на цена от 60 лв без ДДС/30,68€ на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

