Забогатяхме с 60% за 11 г.
С повишаването на доходите жените носят повече рокли
Българите са забогатели с 60% за 11 години, ако измерим парите си с възможността да купуваме дамски обувки. От НСИ отчитат не само повишаването на доходите и цените на стоките, но и покупателната способност. Това е количеството от определен вид стока, което човек може да купи с годишния си доход. За периода 2005-2015 г. при нехранителните стоки най-голямо е повишението на средните цени на телевизорите - със 132%, дървата и въглищата - близо 2 пъти, дамските костюми - със 76%, детските обувки - с 55%, и тока - с 50%. Доходите ни обаче се увеличават по-бързо от повишаването на цените. В резултат покупателната способност на населението за периода 2005-2015 г. расте при почти всички стоки. От нехранителните стоки изключение правят само телевизорите, където покупателната способност е паднала с 5%. Причината за това е навлизането на пазара на телевизорите с плосък екран. Докато през 2004 г. средната цена на телевизорите е 271 лв., през 2015 г. вече е 627 лв., което е ръст със 132%. При дамските обувки повишението на цените за същия период е много по-малко - от 27 лв. за чифт през 2004 г. на 37 лв. за 2015 г. Което е и причината измерено в дамски обувки да сме забогатели с 60% за 11 години. Покупателната ни способност на мъжки обувки е нараснала само с 44,6%, тъй като за периода те са поскъпнали повече - от средно 29 лв. за чифт на 44 лв.
Измененията в покупателната способност през последните години показват, че все още доходът на домакинствата не е достатъчен, за да поддържа нивото на потребление от 1989 г., преди началото на демократичните промени у нас, посочват от НСИ. По принцип намалението на покупателната способност през предходните години се компенсираше от работа в домашното стопанство, където се произвеждат продукти предимно за собствена консумация. През 2015 г. доходите от домашно стопанство обаче продължават да намаляват и вече са само 1,3% от общия доход на домакинствата.
Ниската покупателна способност на българите се доказва и от данните на НСИ за реално купените стоки. През 2015 г. на всеки 100 домакинства в страната са купени по 3,1 мъжки костюма, 59,3 мъжки панталона и 29,9 ризи. През 2004 г. същите 100 домакинства са купили още по-малко мъжки дрехи - само 2 костюма, 45 панталона и 23 ризи. В гардероба най-често се сменят дамските обувки. През 2015 г. на всеки 100 домакинства са купени 164,4 дамски кожени обувки и 87 други дамски обувки. Именно затова е важно как цените на дамските обувки се променят спрямо доходите. Мъжките обувки поскъпват по-бързо, но и се купуват по-малко. За година на всеки 100 домакинства се купуват само 106,4 кожени, и 55 други мъжки обувки. Дамите си купуват и много повече дрехи от мъжете. През миналата година на всеки 100 домакинства са купени 146,1 дамски блузи и ризи и 38 рокли. Като за 11 години покупките на дамски блузи и ризи са скочили с 66%, а на рокли - над 5 пъти. Което пък показва, че с повишаването на доходите дамите носят повече рокли.
standartnews.com
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!