Зам.-шефът на КЗК: Органите се събудиха, ред е на хората и на медиите

Редактор: Юлия Георгиева, кадър бТВ
Добрата новина е, че най-после органите на държавата се събудиха за възможността да си сътрудничат. Имах възможност вече да го каже някъде, но пак ще повторя, че възможността за въвеждане на еврото е добър стрес-тест за държавата, тъй като всички органи в момента са изправени пред това предизвикателство и трябва да докажат, че си изпълняват задълженията. Не е тайна, че държавната администрация е силно феодализирана и всеки орган си работи сам за себе си. Всеки орган си има закон, чиновниците четат своя закон и не се интересува от другите закони. Когато някой си прави проверка, гледа само това, което него го касае и ако случай установи някакво нарушение, което попада в компетенциите на друг орган, си казваше, че това е нечий друг проблем и него не го интересува.
Това коментира пред бТВ зам.-председателя на КЗК Радомир Чолаков.
Сега като се правят съвместни проверки, чиновниците, ако установят друго нарушение, информират колегите си веднага. Така че като казвам съвместни проверки, че се правят, не значи, че по проверки ходят по два или по трима наведнъж. НАП имат най-големи правомощия и ако един чиновник докато проверява двама съседни търговци и забележи, че имат едни и същи цени, ще информира КЗК и ние също ще ги проверим, коментира той.
Аз също съм се чудил от позицията си на гражданин защо чак сега започва да се работи така, а не е било така винаги. Но пък всяко зло за добро. Сега ще въвеждаме еврото и взеха институциите, че се събудиха да работят както се работи, посочи той.
През последните седмици имах срещи с колеги от европийските КЗК и те ми споделиха, че има три фактора много важни, които трябва да работят в синхрон, за да се контролират цените. Това са медиите, обществото и регулаторите на трето място. Нали знаем, че в медиите има правило, че не се споменават имена на фирми. Това медиите са си го самоналожили. от гледна точка на правото на гражданите медиите трябва да казват имената на фирмите. Онзи ден Спецов каза, че две минерални води са увеличили цената си с над 40% по същите съображения. Ако медиите съобщи имената на тези фирми, реакцията на обществото ще бъде мигновена. И тези две фирми веднага ще разберат какво значи пазарна икономика, обясни той.
Другите страни в такава ситуация са имали централно място, където се сравняват цените на продуктите с имената на фирмите, а медиите това нещо го разпространяват. Те съобщават къде колко какво струва. Ако съм на мястото на ръководството на бТВ в следващите седмици щях да наложа да има информационен бюлетин всяка вечер в 20 часа, където се посочват стоки, цени и фирми, коментира той.
Натискът трябва да дойде от гражданите. Ако медиите информират, а гражданите реагират адекватно и ние да си свършим работата, натискът ще е огромен, допълни той.
В другите държави има солидарност между хората, медиите и органите. Не може само на държавата да се чака. Навремето един наш премиер каза "За бога, братя, не купувайте" и всички му се смяха, а човекът беше напълно прав, коментара той.
Искаме да събудих хората и да преодолеем тази ситуация. В Балтийските държави се е случило точно това, но те са много малко хора. Те са се разбрали като въвеждат еврото, да не си въртят номера. Така че ние също можем да се разберем. То проблемът ще е след 1 януари със закръглянето на цените, за да се връща лесно еврото, посочи той.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!