Заплахи и тормоз към ученици и учители заради ЛГБТИ закона на "Възраждане": Как ще реагира държавата?

17.09.2024 / 16:39 1

Булфото

Как ще реагира педагогическият персонал, без да нарушава закона, при тормоз над ученици - във връзка с последните промени в Закона за училищно и предучилищно образование, забравяващи "пропагандата на нетрадиционна сексуална ориентация"? Това пита народният представител от ПП-ДБ Иван Белчев, като иска отговор от образователния министър проф. Галин Цоков има ли наръчник за училищата в такива ситуации и какви мерки ще предприеме МОН, предаде Актуално.

Законът, предложен от "Възраждане", бе приет от депутатите през август и предизвика бурна обществена реакция

Въпросът е още по-важен в контекста на това, че през август местната структура на "Възраждане" във Варна публикува имената на 26 учители от града, които са се подписали под петиция срещу промените. "Този случай е особено тревожен, защото представлява директна заплаха към учителите и създава атмосфера на страх и недоверие в образователната система, пише още Белчев до министъра.

В отговора на депутатския въпрос от 9 септември проф. Цоков припомня, че МОН е изразило своето заключение, че „предложените разпоредби са с неясно съдържание и биха създали множество спорове при прилагането им“. Добавя, че МОН подкрепя възгледите, свързани с грижата да не се допуска в системата на предучилищното и училищното образование налагане на норми на поведение и възпитание, които са в разрез с ценностите в българското общество, защитени от правото. Това не е в противоречие с общите европейски ценности и с принципите на равнопоставеност и хуманизъм, смята той.

„В този смисъл новите изменения в Закона не бива да бъдат разглеждани изолирано от такива принципи и цели, залегнали в него, като равнопоставеност и недопускане на дискриминация в системата на предучилищното и училищното образование, хуманизъм, приобщаване и формиране на толерантност и уважение към етническата, националната, културната, езиковата и религиозната идентичност на всеки гражданин и на толерантност и уважение към правата на децата, учениците и хората с увреждания, прилагане на принципите на демократичната и правовата държава, на човешките права и свободи, на активното и отговорно гражданско участие. Нещо повече, принципът за равнопоставеност и недискриминация е гарантиран на най-високо законодателно равнище. Конституцията на Република България забранява дискриминацията по най-категоричен начин. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние“, гласи отговорът на министъра.

Още: Министърът на образованието предлага пилотен проект да определи дали да се забранят телефоните в час

Следователно – гарантирани са правата и достойнството на всички участници в образователния процес в системата на предучилищното и училищното образование, аргументира се той.

Галин Цоков допълва, че МОН се стреми към установяване на цялостен училищен подход за сигурна среда, базиращ се на комуникацията като ключ към успешната превенция на насилието и тормоза, на нетърпимост към езика на омразата по всякакви признаци, включително по полова идентичност. Важно е да се чува гласът на децата и да се отчитат техните потребности, посочват от министерството.

Проф. Цоков цитира Механизма за противодействие на тормоза и насилието в институциите в системата на предучилищното и училищното образование, на който ще се осланя МОН в подобни случаи. В документа се съдържат обратни връзки, предвидени за неговото изпълнение. Прилагането на механизма има за цел освен да въведе единна рамка за справяне с насилието и тормоза в училище, също така да оцени характеристиките на училищната среда, като на базата на тази оценка се планират мерки съобразно потребностите на конкретната образователна институция.

В приложенията се разясняват различните видове тормоз, които могат да се наблюдават в училище, за да бъдат разпознати от педагогическите специалисти и да се работи за предотвратяването им. „Необходимо е непрекъснато изследване, наблюдение на взаимоотношенията на подрастващите, отчитане на различни индикации на тормоз и своевременна реакция“, казва проф. Цоков. И обещава: МОН ще полага неимоверни усилия и ще инвестира средства, за да подкрепи училищата и педагогическите специалисти да провеждат тази политика.

Той цитира и примери – започналият през 2023/2024 Модул 2 „Училище без агресия за сигурна училищна среда“ по Националната програма „Подкрепа за личностно развитие на децата и учениците“. Там има партньорство с УНИЦЕФ – България. От новата учебна година ще се премине към самостоятелна национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“. Провеждат се и политики за увеличаване на броя на училищните психолози и педагогическите съветници.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
1
cron1 (преди 1 ден)
Рейтинг: 98216 | Одобрение: -9354
Каква държава...? Няма такава държава...:dizzy:Болест:'(
Марио Кроненберг

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама