Защо карантината е по-голям проблем за дизелите
Много хора са принудени от извънредните мерки да работят от вкъщи и в последните месец и половина доста по-рядко са използвали колата си. Има най-различни полезни методи да се погрижите за нея през това време. Но собствениците на модерни дизели трябва да имат и допълнително едно наум заради прословутия DPF, или филтър за твърди частици.
По данни на КАТ дизелът е най-разпространената форма на задвижване в България, с над 1.3 милиона леки автомобила с такива двигатели. Разбира се, повечето от тях датират отпреди масовото въвеждане на DPF. На други хитрите собственици са го отстранили ръчно, макар да е задължителен, защото така понижават разхода и си спестяват солидната инвестиция в подмяната му. Трети пък са лишени от филтрите си от крадци, защото някои от вложените в DPF метали носят добри пари от вторични суровини.
Дори и така остават внушителен брой автомобили с действащ филтър за твърдите частици. Опитните собственици знаят, че той елиминира саждите от отработилите газове, но постепенно сам се изпълва с тях и престава да работи ефикасно. За да удължат работата му, производителите са предвидили специални режими на работа на автомобила - когато дойде време, колата влиза в по-високи обороти (над 2500 об/мин), за да повиши температурата и натрупаните във филтъра сажди да изгорят.
Този процес обаче е невъзможен при кратки градски пътувания от по 10-20 минути. Ако автомобилът се кара само в такъв цикъл, регенерацията на филтъра не се случва и той се затлачва окончателно. При по-модерните автомобили компютърът влиза в авариен режим и или няма да можете да се движите, или ще имате неприятен лимит на скоростта и ускорението. Цената за подмяна на филтъра e стотици, а често дори и хиляди евро. Има някои варианти за почистване, но и те не са от евтините.
За да се избегне това, експертите от организацията IGA препоръчват периодично да правите по-дълги пътувания с колата, ако е възможно. Но ако не е, поне избягвайте кратките дистанции (под 15-20 км) и ползвайте алтернативен транспорт.
Впрочем подобен проблем имат и бензиновите автомобили, произведени през последните две години - заради новите изисквания на ЕС те са оборудвани с GPF, или филтър за твърди частици за бензинови двигатели. При него обаче саждите са по-малко и съответно рискът от запушване е доста по-нисък.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!