Защо не се произвеждат неръждаеми автомобили?

03.08.2019 / 05:00 4

automedia.investor.bg

При покупката на автомобил на старо първото нещо, на което се обръща внимание, е състоянието на каросерията. Ако тя е започнала да ръждясва, проблемите тепърва предстоят. Неслучайно, много хора си мислят, че има заговор на световната автомобилна индустрия, която умишлено се отказва от неръждаеми материали, вместо да реши веднъж завинаги този проблем.

В момента компаниите използвал алуминий, пластмаса, карбон и дори титан, като всички тези материали са успешни, но тяхната стойност е доста висока. И съответно те не стават за масова употреба, а само за направата на скъпи модели, които след продажба могат да върнат вложените в тях инвестиции.  

Крехка неръждаема стомана

Това е една достатъчно евтин материал, който представлява добра алтернатива на обичайната поцинкована каросерия. В случая към стоманата са добавени хром и никел, които и придават по-блестящ вид. "Неръждавейката", както е известна тази стомана, обаче е много по-тежка и по-мека от останалите стомани. Направеният от нея автомобил ще е по-скъп като производство и няма да е толкова устойчив на удари.

ръжда

Историята познава случаи за използване на неръждаема стомана при автомобили . Такъв е легендарният DeLorean DMC 12 от култовия филм "Завръщане в бъдещето". При него от "неръждавейка" са само външните панели на каросерията, докато самата рама е от композитни материали.

Ръждясващ алуминий

Защо не се използват алуминиеви сплави, ще попита някой. Да, те са по-леки, при това няколко пъти, а освен това са по-устойчиви на корозия. Само че и те са много по-скъпи и по-трудни за обработка, а също така не могат да осигурят необходимата твърдост.

ръжда

Именно по тези причини при новото Audi A8 се използвал стоманени сплави, които подобряват твърдостта. При първата генерация на модела се залагаше най-вече на алуминий, който ръждясва по-бавно от обикновената стомана. Металът се покрива с бели петна, които представляват оксидна лента, появяваща се при контакт с въздуха.

Титаниеви сплави

Титаниевите сплани са по-твърди от алуминия и са лишени от неговите недостатъци, но са цели 6 пъти по-скъпи. Цената на автомобилите с каросерия от титан започват от няколкостотин хиляди долара. Ярък представител на тази група е Icona Vulcano Titanium за 2,5 млн. долара.

Карбон от бъдещето

Главният конкурент на титана е карбонът - композитен материал от полимер и епоксидна смола. Като твърдост той е еднакъв с титаниевата сплав, но е по-лек. По понятни причини, карбонът не ръждясва. Затова и той често се използва от производителите на премиум-автомобили. Съответно и цената е доста висока - например при Pagani Huayra тя е около 1,3 млн. долара.

Какво ни очаква?

Трябва да се отбележи, че автомобилните производители все по-често използват алуминий, титан и композитни материали при масови модели. Например, рамата на BMW i3 е от алуминий и карбон. При бюджетни автомобили от десетилетия насам част от елементите са от пластмаса. А ако каросерията е от стандартна стомана, тя често се подлага на двустранно поцинковане. 

В крайна сметка един автомобил, произведен през 2010 г., започва да гние по-късно отколкото автомобил от 1990 г. Големите надежди на индустрията обаче са свързани с намаляването на цената на карбона, което може да доведе до реализиране на мечтата на повечето хора - да карат автомобили, които не ръждясват никога.

 

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието последните новини - такива, каквито са, от Света, България и Варна!

Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

За реклама виж - https://petel.bg/advertising-rates.html


Коментари
Коментирай чрез Facebook
2
1
cron1 (преди 2 месеца)
Рейтинг: 4280 | Одобрение: 945
Много ясно защо! Ако каросерията е вечна, ще го караш не 15 а а 30 г. и никой няма да купува нови коли! ;)
8
3
ДИВАКА (преди 2 месеца)
Рейтинг: 24322 | Одобрение: 4027
ВСИЧКО В ТОЯ СВЯТ Е ПОЛИТИКА И ИКОНОМИКА..КОЛИТЕ СЕ ПРАВЯТ ДА ИЗДЪРЖАТ МАКСИМУМ 7-8 ГОДИНИ..И СЛЕД ТОВА СЕ ВРЪЩАТ В ЗАВОДА НА 5-ТАТА ГОДИНА И СЕ ДОПЛАЩА РАЗЛИКАТА ЗА НОВ МОДЕЛ..ТОВА СЕ ПРАВИ В СТРАНИ ,ДЕТО МОЖЕШ ДА СИ ПОЗВОЛИШ АБОНАМЕНТ..ПОЧТИ ВСЕКИ ПРОИЗВОДИТЕЛ НАЙ-КЪСНО НА ТРЕТАТА ГОДИНА ПРОИЗВЕЖДА НОВ МОДЕЛ..ВОЯЛА..ВРЪЩАЙ И ДОПЛАЩАЙ..И СЕ ВОЗИ НА НОВ АВТОМОБИЛ..КЪДЕ СМЕ ТРЪГНАЛИ НИЕ С КАРУЦИТЕ..ОЩЕ НЕ СМЕ СЛЕЗЛИ ОТ ТЯХ..БУТАМЕ С А ГРУПА ,А ОЩЕ ВИКАМЕ ..ДИЙ ВОЛЕ ДИЙ..Изплезване:devil:Ухилен
22
8
n eXu s (преди 2 месеца)
Рейтинг: 189255 | Одобрение: 35005
Специалистите са изчислили нещата отдавна, няма какво да се открива топлата вода!
Shqipëria dhe Bullgaria në zemrën time. Dy vende të lashta të mëdha. https://www.youtube.com/watch?v=MTScExDUBJM
11
0
robotron2000 (преди 2 месеца)
Рейтинг: 25730 | Одобрение: 5390
Защо да правиш вечна каросерия като след 20 години ще ти вдигнат данъците, и ще ти кажат че автомобила не покривал еко стандарт.  и така или иначе ще си принуден да я изхвърлиш на боклука Намусен:wassat: другото което е, знаете ли че на практика, всички поправки по купето са невъзможни или много трудни, когато се работи с композитни материали

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2019 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама