4 пъти скочи цената на народната "Лада" в Русия, а няма дори въздушна възглавница, серво и климатик
Кадър Ютуб
В класацията на страните със собствена автомобилна индустрия Русия е на 11-то място по отношение на достъпността.
За да купите среден домашен автомобил с минимална конфигурация, ще трябва да отделите 15,2 пъти средната заплата, пише руското издание newizv.ru.
Това е много! В Япония, например, за покупка е достатъчно да спестите 5,1 пъти заплатата си. Нека да бъде микроавтомобил (най-добрите продажби се водят от Honda N-box и Toyota Yaris), но ще бъде нов, надежден и с модерни системи за безопасност.
Във Франция закупуването на нова кола е малко по-трудно: трябва ви 6,5 месечна заплата.
Южна Корея затваря челната тройка на страните с най-достъпни коли - там трябва да спестите 7,6 пъти заплатата си.
Но фактът е, че в други страни хората могат да купуват коли без проблеми или, напротив, страдат, както във Виетнам (където трябва да спестите 102,3 заплати, за да си купите местна виетнамска кола), руснаците са посредата.
Хората в Русия са много по-загрижени за собствената си покупателна способност.
Колко трябва да спести руснак за най-евтината нова кола?
На принципът „колата не е лукс, а средство за транспорт“ може да стигнете до решението да си вземете най-популярния руски модел кола - Lada Granta.
За 8 месеца на 2024 г. са регистрирани 132 990 нови автомобила Grantа - това е 13,25% от целия пазар на автомобили в Руската федерация.
Освен това Granta се произвежда отдавна - от 2011 г.
Можете да проследите динамиката на наличността както в пика на продажбите, така и по време на криза.
Granta първоначално е замислена като възможно най-простата и евтина кола, която трябваше да стане "хит" като класическото "Жигули".
Следователно в основната конфигурация няма нищо - нито въздушни възглавници, нито климатик, нито електрически прозорци, нито други признаци на модерна кола.
И структурно Granta е близо до модела от 1983 г.
Lada Granta първоначално е създадена като ултрабюджетна кола .
В началото на производството през май 2011 г. АвтоВАЗ обеща да я продава за 219 хиляди рубли.
Но до началото на продажбите през декември 2011 г. цената се е повишила до 229 хиляди рубли.
И според Росстат през 2011 г. средната номинална начислена заплата е 23 671,5 рубли. Тоест, за закупуване на грантове тогава се изискваше да дадете 9,7 пъти средната заплата - не е лошо.
Преди колапса на рублата през 2014 г. заводът пренаписваше ценовите етикети за Granta нагоре 2-3 пъти годишно.
Така до края на 2014 г. основното оборудване вече беше оценено на 293,6 хиляди рубли.
Средната заплата за 2014 г. е 32 616,4 рубли на месец - около 590 лева.
Девалвацията на рублата направи Грант по-достъпен - девет средни заплати бяха достатъчни.
Lada Granta е поскъпнала 4 пъти от 2011 г. насам . Снимка: newizv.ru
Как и кога Lada Granta престана да бъде популярна?
Но АвтоВАЗ нямаше намерение да пропусне печалба: през 2015 г. цените се увеличиха 5 пъти! В резултат на това с минимална цена от 348,9 хиляди рубли и средна заплата от 34 007,2 рубли наличността намаля - вече беше необходимо да се плати 10,3 пъти средната заплата за една "Лада Гранта"
АвтоВАЗ не спря да повишава цените и до 2019 г. (последната спокойна година в съвременна Русия) цената на народната кола се повиши до 444,9 хиляди рубли в най-простата конфигурация.
Заплатите по това време са се увеличили до 47 453,6 рубли.
Колата отново стана малко по-достъпна - 9,4 пъти средната заплата.
Пандемията от COVID-19 свърши мръсната си работа и до януари 2022 г. най-достъпната кола поскъпна до 598,9 хиляди рубли. Като се има предвид фактът, че през 2021 г. хората в страната са спечелили средно 56 566,9 рубли, за покупката е било необходимо да се отделят 10,6 заплати.
От началото на 2024 г. АвтоВАЗ вече извърши четири увеличения на цените: сега най-достъпната Lada Granta струва 699,9 хиляди рубли. Оказва се, че този модел никога не е бил толкова достъпен, колкото сега. При средна заплата от 83 633,6 рубли - 1530 лева е достатъчно да спестите 8,4 заплати, за да го закупите.
Но има един нюанс. В развитите страни дори бюджетните модели се промениха много през последното десетилетие, особено по отношение на безопасността. В Европа шест въздушни възглавници и система за аварийно спиране са задължителният минимум. Това са законите.
В САЩ например не могат да се произвеждат коли без камера за задно виждане, за да се сведат до минимум сблъсъци с пешеходци, особено малки деца, при движение на заден ход.
А Лада Гранта е само с ABS.
Тя няма право на нито една въздушна възглавница.
От удобните опции има само електрически прозорци на предните врати и аудио система.
Няма нито климатик, нито бордови компютър, нито дори серво управление. 13 години автомобилна еволюция са заобиколили Granta в основната му конфигурация.
Дори най-евтините коли в Европа са задължени да имат 6 въздушни възглавници и електронни асистенти
Виртуални машини и реални пари
Но основната уловка дори не е в пълнежа: стандартният пакет съществува само теоретично. Има го в ценовата листа, но всъщност не може да се намери за продажба.
Тази конфигурация дори не може да бъде избрана в секцията „автомобили на склад“ на официалния уебсайт на Lada.
Най-евтиният „Грант“ с дилърски отстъпки се предлага за 896 хиляди рубли.
Но подобни предложения се броят на пръстите на едната ръка.
Според ценовата листа, от която се ръководят търговците, най-достъпното от истинското оборудване Classic'24 струва 931 хиляди рубли. А това вече са 11,13 заплати.
Може би сайтът показва непълна информация?
В крайна сметка АвтоВАЗ обеща да увеличи производството на най-евтините версии през март 2024 г. Компанията призна, че миналата година почти не са произвеждани такива автомобили, но през 2024 г. ще произведат няколко десетки хиляди базови коли.
Но опитите на журналисти да намерят стандартно оборудване при дилърите завършиха с нищо: дилърите ги нямат.
„Грантове“ в най-простата стандартна конфигурация не са налични дори на официалния уебсайт на Lada .
Продавачите твърдят , че цената под 700 хиляди рубли е само за реклама и не можете да очаквате, че ще бъдат в продажба. Това е някакъв безмилостен маркетинг от Толиати. Очаквате една цена, а всъщност се оказва точно една трета по-скъпо. И това е най-добрият сценарий.
За тези пари ще получите такива луксозни опции, които не се предлагат в базата, като единична въздушна възглавница за водача, облегалки за глава на задните седалки, бордови компютър, огледало в сенника на пътника, електрическо серво управление, регулируем по височина волан колело, централно заключване, електрическо задвижване и отопляеми външни огледала, 4 аудио високоговорителя и корпуси на огледала и дръжки на вратите в цвят на купето.
Преди около 30 години човек можеше да бъде изненадан от такъв пълен комплект местна кола, но през 21 век всичко изглежда възможно най-скромно. Само цената е нескромна и скоро може да се увеличи още повече, защото от 1 октомври таксата за рециклиране се е увеличила с 255,6 хиляди рубли за автомобили с 1-2 литрови двигатели. Чуждите автомобили ще поскъпнат с 10-15%, а това ще даде възможност на АвтоВАЗ за нова корекция на цената.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!