Четете в „Петел“: Градският транспорт във Варна затъна с над 9 милиона, говори се билетчето да стане 1,50 лева

13.06.2018 / 12:18 24

снимка: Булфото, архив

Близо 2,9 млн. лева загуба за миналата година и общо разлика между активите и пасивите повече от минус 9 милиона – това е финансовата ситуация в общинския превозвач на Варна „Градски транспорт“ който като монополист обслужва всички линии в града.

Данните бяха изнесени пред стопанската комисия към Общински съвет – Варна, която тези дни приема годишните отчети на търговските си дружества. При тази ситуация мастният парламент е изправен пред дилемата какво да предприеме за да спре финансовото пропадане на транспортната фирма, за която се очакваше да бъде стабилизирана с доставката на нови автобуси и другите мерки по мащабния проект „Интегриран градски транспорт“. За съжаление на комисията не беше взето конкретно решение какво да се прави.

Единият вариант, който обаче е малко вероятен с оглед предстоящите местни избори догодина, е увеличаването на цената на билета от 1 лев на 1,5 лева. Официално предложение за това обаче не е направено от никого, макар че синдикатите в „Градски транспорт“ вече са поставили въпроса пред съветниците.

Лидерът на БСП във Варна Борислав Гуцанов директно заяви, че ръководството на фирмата не се справя с работата си, още повече, че е получило нови автобуси без да плаща за тях, както и обслужването на всички линии, измествайки частния превозвач „Транстриумф“ с поредица от политически решения. И макар че се твърдеше, че така общинския монополист ще вземе по-доходоносните маршрути, състоянието му не се подобри.

Председателят на Общинския съвет Тодор Балабанов (ГЕРБ) пък защити ръководството, като заяви, че назначаването му през 2013-а е било с цел да се спрат кражбите и то я е постигнало. Според него факторът, който прави финансовото положение на фирмата толкова тежко, е фондът работна заплата, за който отиват около 60 % от приходите. Според съветници, шофьорите в дружеството вземат брутно около 1800 лева заплата, но конкуренцията е такава, че ако не са доволни, те могат да търсят работа дори в чужбина.

Христо Атанасов от ЗНС „Ал. Стамболийски“ коментира, че е необходимо да се направи нова система за картите за варненци, при които превозът им няма да се оскъпи, но гостите на града и туристите ще плащат повече, което е практика в европейските градове. Малка надежда за увеличаването на пътниците в автобусите носи въвеждането на Синя зона, коментираха други съветници. Според Янко Станев (СДС) това обаче е илюзия, защото варненецът се е замогнал и затова предпочита да кара колата си.

Самият изпълнителен директор на „Градски транспорт“ Злати Златев пък се опита да обясни причините за тежкото финансово състояние на дружеството с големите разходи, които се налагат, общото поскъпване на цените на горивата и завишените очаквания на пътниците. По повод едно от предложенията, свързано с орязването на линии и курсове на автобуси, при които се трупат загуби заради малкия брой пътници, той коментира, че т.нар. „оптимизация“ на транспортната схема на Варна не зависи от „Градски транспорт“, а от самата община. Както и цената на билетчето, това решение трябва да е политическо и да се приеме от управляващото мнозинство около ГЕРБ.

 

ВЪВ ВРЪЗКА С ИЗГОТВЕНИЯ ОТ ГЕРБ ЗАКОН ЗА ЦЕНЗУРА НА МЕДИИТЕ В ИНТЕРНЕТ СПИРАМЕ ВЪЗМОЖНОСТТА ЗА ПИСАНЕ НА КОМЕНТАРИ БЕЗ АВТОР В САЙТА!

ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА, МОЛЯ, РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ ЗА СЕКУНДИ ТУК - https://petel.bg/registration.html


Коментари
Коментирай чрез Facebook
9
0
Mitko (преди 1 годинa)
Рейтинг: 2326 | Одобрение: 531
Дали някой е изчислявал рентабилността на полицията, гражданска защита или бърза помощ? А на изградените водопровод и канализация? Не, защото това са социални задължения на държавата и всеки разбира, че без тях жизненото равнище значително ще спадне. За съжаление, няма подобно отношение към градския транспорт, а това е голяма грешка. Икономика на транспорта съществува, без нея е невъзможно да се организира нормалната работа и планиране. Има доста рентабилни маршрути, но наред[font=Helvetica, Arial, sans-serif] с тях има и нерентабилни. Номерът е в това, че една добра транспортна система почти никога не се изплаща – тя се субсидира от външни източници като платен паркинг, бюджет, специални данъци, облигации и т.н.[/font] [font=Helvetica, Arial, sans-serif]Ако не се покрива дефицита и не се осигурява мобилност за хората с помощта на обществения транспорт, то загубите за обществото ще бъдат много по-високи, от колкото стойността на субсидията: задръствания, забавяне на икономическото развитие, аварии, деградация на градската среда, екологични проблеми, ръст на загубите за здравеопазването и т. н.[/font]

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2019 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама