Читател: Енергото ми погоди неприятна изненада със сметките за ток. ЕНЕРГО-ПРО: Стриктно спазваме закона
В редакцията ни получихме няколко сигнала от наши читатели, които смятат, че се ощетени с получени фактори за сметките за консумирана електроенергия. Публикуваме писмото на нашия читател Васил Атанасов без редакторска намеса, а след това ви предоставяме и коментар на ЕНЕРГО-ПРО по случая.
Ето какво ни пише г-н Васил Атанасов: „Бих искал да Ви сезирам и Вас за некоректното поведение на монополната структура Енерго-Про Варна и неприятната изненада, която подготвиха на голяма част от Варненци с отчетен период от 51 дни и падеж започващ от 10.02.2015г. на двойно по-голям от обичаното отчетен период, което вярвам е доста непосилно за голяма част от финансово изнемогващите варненци, особено след новогодишно.
Препращам изпратения сигнал до компетентните институции, които биха могли да вземат отношение по проблема: ДКЕВР и Омбудсман на Република България.
Надявам се с Ваша помощ и огласяване на некоректната практика, обществения натиск върху некоректната компания да бъде за силен и това да предизвика допълнителна намеса от контролните органи по санкция и превенция на подобни практики в ущърб на коректните и изрядни потребители.“
Здравейте,
Казвам се Васил Атанасов от гр. Варна (титуляр на партидата Румяна Несторова Атанасова – моя майка) и бих искал да сигнализирам за груба и некоректна практика на Енерго-Про гр. Варна, която неприятно изненадва варненци, сурвакайки ни следновогидшно с отчетнен период от 51 дни.
Абонатния номер е: 1100092353
На 09.01.2015г. е издадена фактура с прилични за месеца и обичайното потребление на семейството ни сметка с падеж 10.02.2015, до тук нямаше нищо притеснително.
На 19.01.2015г. е издадена нова фактура с почти идентична сума на потребление с падеж отново 10.02.2015г., което ме изненада и стресира.
Тъй като дружеството не се счита за морално и етически задължено да предоставя информация за отчетния период и консумираното количество електроенергия по издадените фактури (дружеството не изпраща предварително информация електронно, на хартиен носител или през справка в сайта си), силно възмутен и потресен от наличието на две фактури с един падеж (реално издадени 13 фактури за дванадесет месеца на фона и на подадените отчетни периоди в графика им за отчитане), се обадих на телефона за обслужване за да поискам информация от къде и за какво е издадена втората фактура (той като доставчика не дава възможност на абонатите си да се запознаят предварително с генерираните от негова страна фактури до заплащането им).
С изненада ми бе съобщено, че с цел изпълнение на законовите разпоредби за фактуриране и отчитане на консумацията фактурите са следните отчетни периоди:
Фактура от: 09.01.2015 – за отчетен период 23.11 до 21.12.2014
Фактура от: 19.01.2015 – за отчетен период 21.12-12.01.2015
Реално това прави отчетен период от 51 дни с падеж на плащане 10.02.2015г., финтирано от издаването на 2 отделни фактури, което за мен е неморално, неетично и некоректно от страна на дружеството или груба провокация за нарушаване на обществения ред следпразнично.
Надявам се поне една от компетентните институции към които е адресиран сигнала ми да извърши проверка на законосъобразността на посочените данни и да започне да извършва адекватен контрол относно подобни своеволия на монополните и картелни структури в тази държава.
Умишлено сигналът е изпратен, както до компанията престъпила според мен етичните и законови норми, така и до: ДКЕВР, Омбудсман на Република България, „Господари на Ефира“, считам за излишно сигнализирането на „Комисия за защита на потребителите“, тъй като тя пренасочва всички сигнали и жалби към ДКЕВР, който обаче към момента се е доказал като абсолютно неефективен обществен орган, надявам се този път да предприеме действия по санкциониране на подобни практики в ущърб на редовните платци и потребители.
Вижте и отговора на ЕНЕРО-ПРО:
„Строгото изпълнение на изискването за отчитане на консумираната електроенергия за период не по-дълъг от 31 дни наложи част от клиентите на ЕНЕРГО-ПРО да получат втора фактура през месец януари. По този начин Компанията спази нормативното правило да не допуска отчетен период по-дълъг от 31 дни.
В резултат на това, че 5 от месеците в годината имат продължителност по-малка от 31 дни и поради струпването на празнични и почивни дни няколко пъти през годината, се получава ежегодно изместване на графика на отчет, поради което възниква опасност в отделен месец група клиенти да бъдат отчетени с период по-дълъг от 31 дни. В подобни случаи утвърдените от ДКЕВР правила за измерване допускат показанията на електромерите да се отчитат повече от един път през месеца, за да не се допусне период на отчет над 31 дни по-късно през годината.
Поради тази причина се наложи ЕНЕРГО-ПРО да извърши междинен отчет и да издаде втора фактура през месец януари на група клиенти от Североизточна България. Срокът за плащане на тези допълнителни фактури е обичайният (какъвто е бил и през останалите месеци).
Подобни ситуации, в които се налага повторен отчет в даден месец, са свързани с изпълнението на Правилата за измерване на количеството електрическата енергия, приети от ДКЕВР. Стриктното спазване на правилото за отчет не по-дълъг от 31 дни също така налага организирането на отчета по изключително стегнат график, при който служителите извършват отчет и през празнични и почивни дни. Това не винаги е удобно за клиентите и често води до ситуации, при които в празничен ден отчетниците на компанията не могат да получат в очакваното време и ден достъп до електромера, поради отсъствие на клиентите.
Междинното отчитане на електроенергията е еднократно. През месец февруари отчетът и плащането на консумираната електроенергия ще влезе в обичайния ритъм. Битовите клиенти, които през януари са имали междинен отчет и втора фактура, през месец февруари и през следващите месеци ще имат отново по една месечна фактура. Също така техните фактури за февруари ще включват по-кратък месечен отчетен период от обичайния.
В случаите, при които има междинен отчет и клиентите се затрудняват да заплатят задължението си наведнъж, в регламентирания срок, компанията им дава възможност да го разсрочат по облекчена процедура.
Клиентите на ЕНЕРГО-ПРО могат да проверят задължението си на интернет страницата на компанията - www.energo-pro.bg, на денонощния телефон 0700 161 61 или в най-близкия Център за обслужване на клиенти.“