"Дневник": Варна налива още 2.5 млн. лв. в неработеща билетна система на градския транспорт

29.08.2019 / 10:52 10

Източник и снимки: Спас Спасов, dnevnik.bg

Община Варна ще сключи договор на стойност над 2.5 млн. лв. с ДДС по процедура без предварително обявление за извънгаранционна поддръжка и доставка на допълнителни компоненти за неработеща автоматизирана билетна система. 

Предходният търг за извънгаранционното й обслужване на стойност 1.8 млн. лв. беше обявен в началото на април 2018 г.

Машините за продажба на билети са един от компонентите на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна", който се превърна в

един от най-скъпоструващите провали

на местната администрация. Първата му фаза беше официално приключена през юли 2016 г., а общата му стойност, след приключване и на втората, надхвърля 150 млн. лв., по-голямата част от които европейско финансиране.

Според публикуваното сега решение новата извънгаранционна поддръжка на билетните автомати ще бъде възложена на компанията "Балистик сел", участник в Дружеството по задълженията и договорите "Обединение модерен транспорт". Мотивите за това са, че като първоначален доставчик "Балистик сел" е носител на "всички авторски права върху софтуерната система, както и върху всички компоненти на информационната система, представляваща автоматизирана билетна система".

Текстът на решението съдържа и уточнението, че "към настоящия момент

липсва кадрова обезпеченост в община Варна

за поддържане на работата със системата и в тази връзка възниква необходимостта от извънгаранционна поддръжка, включваща лица (експерти) по първоначалния договор".

 

Без да са заработили някога, голяма част от билетните автомати във Варна вече имат нужда от ремонт

Без да са заработили някога, голяма част от билетните автомати във Варна вече имат нужда от ремонт.

Съдържанието на ценовото предложение към обществената поръчка обаче показва, че над 1.5 млн. лв. с ДДС от цялата й стойност е за доставки и монтаж на допълнителни компоненти и функционалности за машините при гаранционен срок от 12 месеца. Така коментарите, че системата не може да бъде въведена в експлоатация вече повече от три години заради недоокомплектованост и зле организирани търгове за възлагане на обществени поръчки, получават още едно потвърждение. Това не е първият договор за доставка на допълнителни модули към вендинг машините.

 

В началото на 2017 г. с "Обединение модерен транспорт" бе сключен друг договор за доставка на допълнително оборудване на стойност близо 1.5 млн. лв. В него бе записано дословно следното: "Страните съобразиха, че при обявяване на процедурите за възлагане на обществените поръчки и сключването на договорите са заложени технически изисквания към доставките на стоки и услуги, които в хода на изпълнение на договорите и към днешна дата са

 

оценени като недостатъчни с оглед нуждите на възложителя".

 

Заради изтеклия срок на проекта разходите по този договор бяха покрити със заем от Европейската банка за възстановяване и развитие.

 

 

Изглеждащите по този аначин

© Спас Спасов

Изглеждащите по този аначин "информационните табели" по спирките във Варна също са поставени по проекта на стойност 115 млн. лв.

Стойността само на автоматизираната билетна система от проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" е 8.3 млн. лв. Тя беше демонстрирана в "пилотен" вариант едва в края на ноември 2017 г., въпреки че първата фаза на проекта официално приключи близо година и половина по-рано. В крайна сметка местната администрация успя да пусне в експлоатация само малка част от всички 304 машини, монтирани по спирките и в автобусите на обществения транспорт в града.

В хода на пробната им експлоатация се оказа, че

автоматите не са пригодени за ползване от хора с нарушено зрение

или в инвалидни колички. "Скрит дефект" на машините се оказа и това, че те не приемат монети от 2 лв. и не издават билети на стойност над 1 лв., каквато е цената за пътуване до курортните комплекси Златни пясъци и "Св. св. Константин и Елена извън очертанията на Варна.

В края на юли т.г. обаче системата блокира напълно. Официалната информация, разпространена през страницата й във Фейсбук, гласеше, че тя е спряла да работи "поради изтекъл срок на договора", каквото и да означава това. Според същото съобщение машините трябваше за заработят отново, "когато бъде подписан такъв съгласно новата наредба на НАП".
Десетина дни по-късно това неясно съобщение беше изпратено с мейл до медите и от ръководителя на проекта Биляна Якова.

 

Съобщението в сайта на билетната система във Фейсбук

© Спас Спасов

Съобщението в сайта на билетната система във Фейсбук

 

Колко време ще отнеме подписването на въпросния договор не е ясно. Факт е обаче, че до момента системата носи сериозни загуби за общината. В края на м.г. общинският съвет в града прие актуализация на бюджета й, тъй като се оказа, че несъбраните приходи от неработещата билетна система са отворили "дупка" от над 10 млн. лв.

 



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
3
1
qqpipi (преди 4 години)
Рейтинг: 1252 | Одобрение: 452
Има още за "усвояване", да го назначат още веднъж за кмет. Във Варна не избираме кмет, ББ го назначава служебно
6
11
Mercenary (преди 4 години)
Рейтинг: 47466 | Одобрение: 11156
Днес се качих на автобус за пръв път от два месеца насам. И тогава беше без климатик. Още Кирил Йорданов беше кмет, когато разпореди и даде една година срок, автобусите да се климатизират. Чувай уйо ...
5
2
Atna (преди 4 години)
Рейтинг: 5209 | Одобрение: 2239
Още няколко месеца ще усвояват. После край.
14
2
гарфилд (преди 4 години)
Рейтинг: 53259 | Одобрение: 17214
Това е върхът на безхаберието и некадърността на кмета и кликата край него.
19
5
Варна (преди 4 години)
Рейтинг: 92131 | Одобрение: 38206
Портних е прахосник номер 1, ама варненци са виновни че са овце и се радват като пусне снимка с дрон във фейсбук
"Защо ние убиваме децата?" - зададе въпроса през 1992 година един сръбски войник и сам отговори на него: "Понеже те някога ще порастат и ще дойдат да ни убият вече възрастни".
21
3
нямам нерви (преди 4 години)
Рейтинг: 184 | Одобрение: 94
Ще се потърси ли отговорност от някого за това разсипничество? Дори и някога да заработи тази система нищо не може да оправдае разходите, направени за заплати например, на тези, дето толкова години се правят, че работят по този проект.
15
1
... (преди 4 години)
Рейтинг: 27333 | Одобрение: 7698
Аз успях 2 пъти да си взема билет. Още толкова пъти ми глътна левчето.
28
3
Blue hills (преди 4 години)
Рейтинг: 28900 | Одобрение: 12685
Налива ги, ама не в неработещата система, а в нечий джоб. 
30
4
ас (преди 4 години)
Рейтинг: 149190 | Одобрение: 23475
цялата работа на потника е такава даваме пари за скъпи не работещи неща. какво стана с пеещия фонтан??? колко пъти пренареждаха полочките на центъра ???

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама