Извънредна пресконференция на Камарата на архитектите в България за нарушения по бул. "Левски" във Варна

22.04.2019 / 11:23 19

Спас Спаков, "Дневник"

Реконструкцията на варненския бул. "Васил Левски", за която правителството отпусна 80.5 млн. лв. е пример за това как заради масово прилаганата практика на т.нар. инженеринг обществени поръчки с многомилионни бюджети завършват с незадоволителни резултати. Това е темата на пресконференция, която ще даде днес Камарата на архитектите в България, пише Дневник.

В публикация във Фейсбук от камарата дават примери с елипсовидно и наклонено кръстовище, което беше изградено в рамките на проекта, с преразход на материали за ненужни двуетажни кръстовища и с бетонирането на терени, които би трябвало да бъдат озеленени.

При изпълнението на обществени поръчки на инженеринг, избраният строител разработва и проекта на изгражданата инфраструктура. Така според експерти в бранша се ликвидира възможността в строителството да се оказва адекватен контрол, а това довежда до драстично намаляване на качеството на извършената работа и завишаване на цената й.

Според Камарата на архитектите в България до момента бюджетът на реконструкцията на бул. "Васил Левски" вече е надхвърлил предварително планираните средства и е достигнал 113 млн. лв. като може да нарасне.

Едно от двуетажните кръстовищата по трасето на булеварда предизвика серия от иронични коментари през последните седмици, тъй като се оказа наклонено. Това намалява видимостта при навлизане в него, а крие и опасност от верижни катастрофи при заледяване през зимата.

Според публикация на Камарата на архитектите в България освен всички останали дефекти кръстовището не е кръгло, а елипсовидно, като при това изпълнението му е лошо, тъй като в кривите му имат чупки, които създават опасна неестествена траектория за автомобилите.

"Истинското кръгово е кръгло, а не елипсовидно, крушовидно, или ябълковидно" пише в публикацията.

Според експертите на камарата кръстовище ненужно е построено на две нива, което е повишило цената му, а в същото време ефектът за облекчаване на трафика е съмнителен.

Въздушна снимка на кръстовището, публикувана във Фейсбук профила на камарата илюстрира, че то не може да бъде пресечено от пешеходци. Освен това то е преоразмерено, което е довело до преразход на материали и публични средства. Излят е повече бетон от необходимото, а т.нар. зелени острови са бетонирани или асфалтирани.

Реконструкцията на булеварда влезе в новините през миналата година и след като въпреки обещанията на кмета на Варна, че това няма да се случи, трасето му премина през трибуните на градския стадион "Спартак".

Парите за реконструкция на бул. "Васил Левски" бяха отпуснати с Решение на Министерския съвет на 11 октомври 2017 г. Проектът е част от мащабна инвестиционна програма, която общината трябва да изпълни до 2020 г. След дълго отлагане и няколко отказа за предоставяне на информация част от работната визия на булеварда се появи в сайта на местната администрация повече от два месеца след началото на строителните работи по него.

Независими експерти, чието мнение "Дневник" потърси тогава заявиха, че представеният проект е правен набързо и на парче. Според тях той не бе изработен върху кадастралната карта на трасето на булеварда, а върху нейна снимка.

В публикувания проект имаше несъответствия в регулационните граници на бъдещия булевард. За това говореха тротоари, чиято планирана ширина не отговаряше на стандартите, зададени със Закона за устройство на територията. За да бъдат коригирани, в бъдеще трябваше да бъдат направени допълнителни промени на регулационните граници, но и допълнителни разходи. Т.нар. линии на отчуждение не преминаваха върху имотите, които трябваше да бъдат откупени от собствениците им за изграждане на кръстовището на булевардите "Васил Левски" и "Сливница". При това положение част от кръстовището трябваше да бъде бъде построено върху частни терени.Сега то се оказа и наклонено.

Основният изпълнител на строителните работи по реконструкцията на бул. ""Васил Левски" във Варна е дружеството "Хидрострой", избрано по силата на рамково споразумение с община Варна.
 


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
17
4
MrBean (преди 5 години)
Рейтинг: 147183 | Одобрение: -1637
Груди,освен кмета още много трябва да изгоним. Янко Станевци, областни управители...
49
11
Cтамат (преди 5 години)
Рейтинг: 9972 | Одобрение: 3157
В главата на всяка крадлива герберастка калинка, която е кацнала, незнайно как на управленска длъжност, се преплитат мисли за кражби, далавери, корупцийки и крадене на луксозни имоти. Няма как такива хора да направят нещо красиво и удобно за гражданите.
54
14
Цвъсансьорът (преди 5 години)
Рейтинг: 1557 | Одобрение: 847
Не е само във Варна така. В цяла България положението е същото. Герберастки кражби, и след кражбите пак кражби. 11 млрд. евро изтичат от България всяка година поради корупция. Инвестициите в България са паднали 11 пъти за последните 10 години и Световната банка казва, че това се дължи на корупция, липса на предвидимост, лоша съдебна система.
60
12
Варна (преди 5 години)
Рейтинг: 92131 | Одобрение: 38206
Хидрострой да го оправят за своя сметка. Няма как. 
"Защо ние убиваме децата?" - зададе въпроса през 1992 година един сръбски войник и сам отговори на него: "Понеже те някога ще порастат и ще дойдат да ни убият вече възрастни".
54
8
Atna (преди 5 години)
Рейтинг: 5209 | Одобрение: 2239
Хех.... От кръговото на автората надолу направиха два ели един мост обаче по цялата дължина на пътя има мантинела която трябва да се прескача. Отделно няма и пътека да се минава от тази страна.  Абе въобще тези инженери и архитекти са пълни идиоти.
55
9
владо (преди 5 години)
Рейтинг: 14804 | Одобрение: 6744
След всички скандали от последната година, показващи огромните схеми, наглостта, алчността, безочието и повсеместната корупция на управниците ни, явно са усетили, че следващ мандат няма да има и сега спешно действат по всички усвоителни фронтове .........за последно...........щото може да си мислят, че няма кой да ги накаже, но според мен - след всичко, което излезе на яве, управниците ще бъдат наказани от населението на изборите
81
15
4udovi6teto (преди 5 години)
Рейтинг: 36500 | Одобрение: 9445
Варна постепенно се превръща в най-отвратителния за живеене град в България. Гняв
Валери Станков
70
10
Груди (преди 5 години)
Рейтинг: 757 | Одобрение: 312
Свалихме Киро... да се готви Ванко...
Я!
77
13
владо (преди 5 години)
Рейтинг: 14804 | Одобрение: 6744
до 1г след завършването ще е необходим ремонт на булеварда........гарантирано от ГЕРБ
76
13
:) (преди 5 години)
Рейтинг: 36879 | Одобрение: 8184
Е кой ще осъди ГЕРБ ми кажете? И ако ги осъди - какво? Почваме да правим ремонт на ремонта? Или събаряме това и почваме да правим на ново? Целият ремонт е боклук, но вече е почти завършен боклук. Направи Варна от един загрозяняващ град, в още по-кофти устроен град за движение. Брау, ГербаджИ! Ашкоусум ....
96
22
Снайпер (преди 5 години)
Рейтинг: 13131 | Одобрение: 2441
Не разбрахте ли цялата цел е била да се вземат парите възможно най-бързо преди герб да паднат от власт. Портних няма да е следващия кмет на Варна
"Как с една фраза да опишеш цялата руска история? Страната на задушените възможности. Владетелите се променят. Архипелага остава" Солженицин

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама