Maritime.bg: Пръсната подводна тръба изхвърля фекални води във варненското езеро. Глобиха ВиК с 44 хил. лв на месец
Подводен тръбопровод излива отпадни води във Варненското езеро
44 439 лв. ежемесечна санкция е наложила РИОСВ – Варна на местното водопреносно дружество за подводната тръба, която излива отпадни води във Варненското езеро. Това потвърдиха официално от инспекцията пред Maritime.bg.
През почивните дни водолазно дружество е осъществило оглед на скъсания при удар от кораб подводен тръбопровод. Не е ясно защо е назначен втори оглед, след като такъв е извършен преди няколко месеца.
От Община Варна заявиха, че се очаква до 2 седмици да бъде избрана компания, която да извърши авариен ремонт. За целта са предвидени 1,3 млн. лева.
Става дума за тръбопровод, изграден по проект „Трансформиране на ПСОВ Аспарухово в помпена станция с механично пречистване и транспортиращ тръбопровод под дъното на Варненското езеро“.
Няколко години след като помпената станция е открита от премиера Бойко Борисов с думите:
„Варненското езеро е вече годно за къпане“,
моторен кораб аварира в канала море-езеро и отдава аварийно котва.
Котвата удря тръбопровода, а веригата й се оплита в него. Последвало е прерязване на котвената верига и освобождаване на кораба.
Пред Maritime.bg шефът на ВиК – Варна, Валентин Вълканов, потвърди информацията, добавяйки че по проект тръбата трябвало да бъде на 16-18 метра под водата. Това на практика означава, вземайки предвид дълбочината на канала море-езеро, че тръбопроводът би следвало да лежи на 4-5 метра под дъното на Варненското езеро, което би го опазило от подобен инцидент.
При въпросната авария, останала скрита от варненската общественост, на тръбопровода са нанесени минимални щети, но самият той е надигнат от дъното с около 1.5 метра.
Не такъв е случаят с втори инцидент с кораб, случил се преди няколко месеца.
Според шефа на ВиК – Варна, това става преди Нова година.
Тогава неизвестен кораб, по думите на Вълканов, се врязва в тръбата, плавайки във фарватера. Надигнатата над дъното тръба вероятно е ударена от плаващ при пределно газене кораб.
Подобна ситуация е немислима, ако тръбопроводът е бил маркиран като опасен за корабоплаването.
Това също не е направено, защото
по този начин вероятно ще се признае, че тръбата изобщо никога не е била вкопана под дъното на езерото.
От месеци насам във водите на Варненското езеро се изливат хиляди литри отпадъчни води, потвърди и самият Вълканов.
Той заяви, че няма как да коментира или обясни защо тръбопроводът не бил закопан под дъното на езерото и на дълбочина, която да го опази от кораби, както вероятно е било по проект, тъй като изпълнението се случило, когато той не е бил директор на дружеството.
„Не мога да кажа, че в момента имаме огромна екологична катастрофа, както я определяте вие, тъй като преди да бъде направен този тръбопровод, всички води от Аспарухово се изливаха в езерото“, коментира Вълканов.
Той каза, че е осъществен водолазен оглед, който установява, че тръбата е практически прерязана.
„Уведомил съм общината, министерство, казаха че ще дадат пари за възобновяването на тръбата. Сега чакаме общината да си направи поръчка, общината е собственик, ние сме експлоатационно дружество“, каза още Вълканов.
Той не пожела да коментира информацията на Maritime.bg, че
варненското водопреносно дружество генерира огромни месечни загуби, тъй като е санкционирано жестоко за случая от РИОСВ – Варна, а сумата на месечната глобата надхвърля няколкодесетки хиляди лева.
Опитът за връзка с директора на регионалната инспекция беше неуспешен.
Преди седмица разрушен преливник на канализационна шахта причини друго мащабно замърсяване на Варненското езеро, чиито размери и последици тепърва ще се изясняват.
„Говорим за изключително опасен екологичен процес“, определи пред Maritime.bg случая с тръбата варненският морски еколог Арман Саркисян.
„Варненското езеро, макар и свързано с Черно море, е изключително уязвим басейн. Достигнали сме, ако не сме и преминали ръба на натовареността му, а подобен инцидент създава огромен допълнителен натиск над крехката му екология“, категоричен е специалистът.
„Екосистемата на Варненското езеро понася последствията на индустриализацията. Варненското езеро се е превърнало в една помийна яма“, заяви пред Maritime.bg ръководителят на Greenpeace – България, Деница Петрова, която е родом от Варна.
По думите й е крайно време местната общност да приеме езерото като воден ресурс – за рекреация, туризъм, почивка.
„Езерото е богатство за Варна, животът в него е съсипан. Това, което се случва в момента, е поредното неглижиране към екологията му“, смятат още от Greenpeace.
Климатичните промени, които няма как да ни подминат, превръщат водните ресурси в ключов фактор, трябва ни визия как да развиваме Варненското езеро, а не да унищожаваме живота в него, допълниха от международната екоорганизация.
С над 1 милион лева ремонтират скъсаната тръба
От Община Варна заявиха пред Maritime.bg, че в момента върви процедура за избор на изпълнител, който да осъществи ремонт на скъсания тръбопровод. За проектирането, градежа и строителния надзор, варненската община очаква да получи финансиране от МРРБ в размер на 1.3 млн. лева.
Maritime.bg припомня, че предстои най-мащабният инвестиционен проект в Пристанище Варна, свързан с удълбочаването на каналите. Неположената под дъното и по проект още през 2011 г. тръба ще „консумира“, макар и нищожен процент, от финансирането и по този проект, за да бъде вкопана под очакваната достигната при удълбочаването на канала максимална дълбочина. След ремонта за 1.3 млн. лева.
Отĸpитият през 2011 г. oбeĸт е трябвало да peши eдин ocнoвeн пpoблeм, cвъpзaн cъc зaмъpcявaнeтo нa Bapнeнcĸoтo eзepo и ĸacae cъбиpaнeтo и oтвeждaнeтo дo ΠCOB – Bapнa, нa oтпaднитe вoди нa paйoнa, вĸлючвaщ ĸв. Acпapyxoвo, Гaлaтa и oĸoлнитe вилни зoни. C извъpшeнaтa peĸoнcтpyĸция oтпaднитe вoди ce пpeчиcтвaт caмo oт eдpитe oтпaдъци и пяcъĸa, cлeд ĸoeтo пo изгpaдeния нaпopeн тpъбoпpoвoд,
който трябва да е изграден пoд eзepoтo и c дължинa 2.5 ĸм,
ce oтвeждaт дo пpeчиcтвaтeлнa cтaнция Bapнa, ĸъдeтo ce извъpшвa тяxнaтa биoлoгичнa oбpaбoтĸa.
Авариите с плавателни съдове, случили се при непрокарването на тръбата на безопасна дълбочина под дъното, довеждат до практическо зaycтвaне във Bapнeнcĸoтo eзepo, което пряко се oтpaзявa нa ĸaчecтвoтo нa вoдитe мy, a oттaм и нa цeлия Варненски зaлив.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!