На тази дата през 1977 година се сблъскват два самолета, загиват 583 души

27.03.2021 / 00:10 3

фото: 

Anynobody, Уикипедия

 

Причините за катастрофата са комплексни: гъстата мъгла, претовареният трафик, нарушена комуникация, изнервеният екипаж на KLM (бързащ да излети за Амстердам след пренасочването и задържането му в Тенерифе, за да може да се вмести в трудовите норми).

Най-лошата авиационна катастрофа в света се случва, когато два Боинг 747 се сблъскват при мъгла на пистата в Тенерифе в Канарските острови. И двата самолета, пълни с гориво, избухват в пламъци и убиват 583 души.

На 27 март 1977 г. се осъществява полет от САЩ до Лас Палмас, намиращ се на о. Гран Канария. На борда на самолета на Панам има 378 пътници. Малко преди да се насочи за кацане в Лас Палмас, пилотът на самолета получава нареждане да кацне в Тенерифе. Причината за това е, че на Лас Палмас е избухнала бомба. По същата причина останалите полети за Лас Палмас също са пренасочени към Тенерифе. В резултат на това, летището е претоварено и ситуацията трудно се удържа под контрол. 

Положението на летището е овладяно след обяд и то отново е отворено за полети. Самолетът на Панам е готов да отлети за Лас Палмас, като инструкциите, които екипажът получава са, да следва самолет Боинг 747 на Ка Ел Ем. На борда му има 248 пътника.

Самолетът на Панам трябва да излезе от изход номер 3 и да изчака излитането на другия Боинг. Докато рулира по пистата обаче се спуска гъста мъгла, която пречи на самолетите не само да се виждат, но и самите те да бъдат наблюдавани от контролната кула на летището. При тези метеорологични условия самолетът на Панам пропуска изход № 3 и излиза на пистата от следващия изход.

От своя страна пилотът на другия Боинг решава, че първият го чака извън пистата и започва излитане, точно в пет часа и шест минути, без да е получил разрешение. По това време самолетът на Панам е на същата писта.  В резултат на това, в момента на излитането Боингът на Ке Ел Ем се блъска в този на Панам. Едва 61 души оцеляват от пътниците на американския самолет, загиналите са 335. Всички пътници на Ка Ел Ем намират смъртта си в сблъсъка. Така общият брой на жертвите е 583 души.

С това зловещо число катастрофата в Тенерифе остава най-голямата до днес в историята на авиацията. По време на сблъсъка мъглата е толкова гъста, че от контролната кула на летището, която е на 700 метра от мястото на катастрофата, дори не забелязват, че нещо се е случило.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
0
robotron2000 (преди 3 години)
Рейтинг: 30400 | Одобрение: 5510
пример ти давам!!  ПОЗИВНА изравни се с писта 29 и чакай за излитане!! преди инцидента, сега: ПОЗИВНА изравни се с писта 29 и чакай!!!! Излитане по радиото се спомената само ако му дава недвъсмислен клиренс: clear to takeoff, и в никакъв друг случай. Преди инцидента думата  takeoff  са е споменавала по радиото, примерно, кога ще излитате, ще излитаме 12.00
1
1
Наблюдател (преди 3 години)
Рейтинг: 23900 | Одобрение: 1285
-"... от тогава думата излитане никога не се ползва в изречения!!!" robotron2000  --------- :errm::wassat:Ти сигурен ли си в това което твърдиш Колега?????:unsure: В авиацията има стандартни фрази валидни и задължителни за цял свят.:unsure: Една от тях е фразата на РП (ръководител полети)/диспечер - Кула: - BEC, KLO, DOT и т.н. (сиреч идентификация на даден самолет) писта (ПИК) чиста, вятър (посока/скорост) еди какъв си, разрешавам излитане. При достигане на ешелон 50 (или някакъв друг в зависимост от минимална секторна височина над морското равнище на даденото Летище) докладвайте на APP (Подход), на честота ..... .      И така нататък. Кой чул - кой недочул, разследването ще докаже.:unsure: Неслучайно летателният състав (пилотите) и наземните РП минават на задължителни, обстойни медицински прегледи поне веднъж годишно и защитават/получават = бривет= (свидетелства за правоспособност) който може да важи за 1 или 3 години.:unsure: Това авиацията не е хапка за всяка уста.8-) ............... пп - Знам, че няма да ти хареса моят Post, но!!! ще използвам сентенцията : -" Платон ми е приятел, но истината ми е по-добър приятел." Аристотел - за своя защита. Бъди здрав.:unsure:
0
0
robotron2000 (преди 3 години)
Рейтинг: 30400 | Одобрение: 5510
заради една малка грешцица в комуникацията загиват толкова хора.. на КЛМ дават инструкция за рулиране до пистата, изчакай за излитане те не чуват изчакай а излитане.. от тогава думата излитане никога не се ползва в изречения!!!

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама