Ново 20: Край на наложеният платеж за пратките онлайн, плащаме само предварително

12.11.2025 / 11:46 5

Кадър Фб

Идеята за премахване на плащането при доставка съвсем не е нова, а в много страни такава опция няма. Така се намалява чувствително броя на върнатите доставки, който расте постоянно в България. 

В онлайн търговията се наблюдава ръст на връщанията на поръчки, което също е предизвикателство за бизнеса. Въпреки усилията за намаляване на въглеродния отпечатък на електронната търговия и налагането на по-зелени практики връщането на поръчки продължава с пълна сила, предаде Инвестор.бг.

„В някаква степен това се дължи и на политиките на самите търговци. Години наред основната им комуникация беше, че връщането е безплатно и хората могат да поръчват на воля“, коментира маркетинг директорът на Sport Depot Иво Тодоров. „От законова гледна точка наистина няма проблем, но това повишаване на процента на връщанията повишава цената за всички“.

По думите му скокът във връщанията на стоки се дължи и на ръстовете на електронната търговия, която в последните години се промени значително и се разви.

„Нормално е с увеличаването на обема донякъде да се повиши и връщането на поръчките“, казва той.

Според Тодоров години наред безплатната доставка и безплатното връщане са налагани като основни способи за увеличаване на продажбите, но това „малко по малко започна да изиграва лоша шега на търговците“.

„Те започнаха да вдигат праговете за безплатна доставка“, казва той, допълвайки, че по данни на Българската е-комерс асоциация делът на връщанията в България е 7,99%, макар че има съществени разлики при връщанията в отделните браншове.

Нови възможности за разплащане

„На върнатите поръчки може да се противодейства, ако за стоките се плаща предварително“, допълни Мая Ангелова, директор „Сигурни решения за разплащане“ в Банка ДСК. „На Запад почти няма опция за плащане при доставка. Дори има държави, в които тази опция генерално е премахната“, посочва тя.

Когато става дума за електронна търговия, потребителят на първо място иска всичко да става много бързо и лесно. Ето защо Банка ДСК работи по пилотен проект със стартъп относно нова технология, наречена SelfiPay. Както подсказва и името ѝ, идеята е потребителят да може да извършва плащания мигновено, като използва биометрия, в случая лицето си.

„Selfipay е една нова технология, която тепърва ще се развива на европейския пазар. Тя вече е навлязла в САЩ и Китай. Потребителите, които вече са свикнали да плащат с Apple Pay, Google Pay, се идентифицират с биометрика – с лице, с пръстов отпечатък. Те ще искат следващата еволюция в тази посока. В един момент няма да искат да носят телефон или карта за лоялност, когато посещават фитнес например“, коментира Ангелова.

Идеята на технологията е, че при предварителна регистрация се запазва нужната биометрика, като се разчитат редица вертикали на лицето. Зад тези данни стои разплащателната карта на потребителя, който след това може да плаща само с лице.

„Фокусът ни е в това да разширим мрежата. В момента инсталираме тази технология в локации на два големи ритейлъра, свързани с техниката, но имаме и такива в сферата на козметиката и модата“, посочи Ангелова.

Повече гъвкавост в доставките

Гъвкавост се търси не само в разплащанията, но и в доставките. Затова не е случайно, че напоследък ползването на автомати за вземане на пратки става все по-популярно.

„Тенденцията е такава, че в страната се забелязва все повече и повече поставянето на автомати“, коментира търговският директор на BOX NOW България Лъчезар Тончев. „Причината за това е, че за самите куриери това е оптимизиране на разходите им и им носи по-удовлетворени крайни клиенти“, коментира той.

Според Тончев услугата до автомат е свързана с предимството потребителят да може във всеки един момент да вземе пратката си, без да се съобразява с работното време на конкретен офис или да се налага да бъде на предварително посочен домашен адрес в конкретно време.

Същевременно автоматите могат да адресират и проблемите с невзетите и върнатите пратки, каза Тончев. По думите му един от големите проблеми за онлайн търговците е цената за доставка, която в много от случаите трябва да субсидират.

„Това означава, че те или трябва да включат цената за доставка в самия продукт по някакъв начин, или трябва да изядат собствения си марж, от печалбата си, за да може крайният клиент да получи доставката си безплатно“, коментира той. Доставката до автомат помага точно за това нещо. Разходите и за куриерската услуга, и за онлайн магазина са по-малко“.

Това помага едновременно да увеличи печалбата на търговеца и той да има по-голям брой пратки, които минават с тази куриерска услуга, допълни той.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лв без ДДС/30,68€ на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
1
2
Уйо (преди 3 седмици)
Рейтинг: 51524 | Одобрение: 7349
Връщат се доставки, защото не отговарят на това, което е поръчано. Другаде може да няма наложен платеж, но там нещата са добре организирани и има пълна защита на купувача. Парите от онлайн плащането трябва да отиват в нещо като доверителна сметка и чак след като купувача е удоволетворен от стоката, която е получил (естествено в разумен срок), парите се освобождават и отиват при търговеца.
3
0
Off Road (преди 3 седмици)
Рейтинг: 48759 | Одобрение: 11309
"Така се намалява чувствително броя на върнатите доставки"... И като ми текнаха едни карти...
0
0
Пиша на кирилица (преди 3 седмици)
Рейтинг: 15569 | Одобрение: -791
То на запад няма наложен платеж защото стоката не може да я огледаш за минута и половина обаче може да я върнеш до 45 дена и понеже транспорта при връщането е по скъп  за големи дестинации отколкото доставката има арбитраж който обикновено завършва с до 50% намаляване цената на стоката. Ако пък се случи стоката изобщо да не отговаря на това което е писал търговеца и с него комуникацията е прекъсната орбитража отсъжда 100% връщане на парите, а стоката остава при купувача. 
Светлината колкото и да бърза когато пристигне заварва тъмнината.
2
0
Голям праз (преди 3 седмици)
Рейтинг: 41244 | Одобрение: 6924
След като няма възможност за проверка, връщането трябва да е безплатно!!! 
3
0
kris (преди 3 седмици)
Рейтинг: 541398 | Одобрение: 101448
Което означава, че няма да поръчвам повече от тях....Като ми донесат нещо друго, къде да го завра на шофьора.....??
Аз мога! Трудно е да съм съвършен, но ми се налага!

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама