Омбудсманът в позиция до КФН: Проектът „Бонус-Малус“ ощетява гражданите

10.12.2019 / 10:42 3

Омбудсманът доц. Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов с искане да се предвиди допълнително време за обсъждане и съобразяване с направените в хода на общественото обсъждане до 19 декември становища, относно концепцията за системата „Бонус-малус“, пише "Днес Плюс".


Наредбата за определяне на размера на застраховката „Гражданска отговорност“ влиза в сила от 1 януари 2020 г., с изключение на няколко разпоредби, които ще се прилагат от 1 януари 2021 г. Омбудсманът посочва, че за обсъждане и евентуално приемане на постъпилите предложения остават само 12 дни, от които 7 са неработни.

В становището си до КФН доц. Ковачева излага съображенията си за засягане на правата на гражданите от така предложения втори по ред проект като смята, че се дава превес на интересите на застрахователите пред тези на собствениците и водачите на МПС.

В писмото си омбудсманът изтъква, че проектът не предвижда ясно разграничение между собственика и водача на МПС при определяне размера на премията.

„Оказва се, че собственикът на МПС отговаря за нарушение, извършени от други лица, вписани като водачи в полицата на автомобила, като малус точките на другите водачи се отразяват върху размера на премията му, без самият той да е допуснал нарушение“, пише в становището на обществения защитник. И още, омбудсманът подчертава, че проектът допуска да се натрупват множество санкции за едно и също нарушение.

Липсата на пропорционалност между санкционирането и поощрението на собствениците/водачите на МПС не кореспондира с обявените цели на проекта. В рамките на предложената система увеличението за малус клас е много рязко и достига до 400 %. А в същото време, изрядните водачи не са стимулирани в достатъчна степен, е друг мотив, с който омбудсманът предлага да се преосмисли така предложената концепция.

Не е предвиден и механизъм за възстановяване в кратък срок от застрахователя за връщане на надвнесена сума, при установено неправилно изчисляване на премията, е друг недостатък на проекта, според доц. Ковачева.

„Предвид гореизложеното, предлагам да се предвиди допълнително време за вземане предвид на постъпилите в рамките на общественото обсъждане предложения и тяхното реално обсъждане с оглед отстраняване на дефицитите и усъвършенстване на концепцията по този обществено значим въпрос“, призовава омбудсманът. 



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
2
1
cron1 (преди 4 години)
Рейтинг: 80738 | Одобрение: -8742
То по принцип всички застраховки ОЩЕТЯВАТ гражданите! Трябва ако 1 г. нямаш никакви произшествия, следващата да ти нам,миалят застраховката наполовина и т.н. А при тежка катастрофа да стане двойна! Говоря само за КАТАСТРОФИ, не за нарушения!!! ГнявГнявГняв
Марио Кроненберг
5
1
Вин (преди 4 години)
Рейтинг: 4907 | Одобрение: -663
Бонус-малус е система регулираща отношенията застраховател - застрахован, не възпитано или невъзпитано държание на пътя и прегрешенията на шофьора пред КАТ! В този смисъл, единственият критерий за бонуса или малуса трябва да е причинени застрахователни събития по вина на водача, а не вероятноста да се случат! Ясно е, че най добрият вариант за застрахователя е да си платим ГО и въобще да не караме.Друг е въпросът, че целта на застрахователните лобита, доста близки с управляващите,  е да смучат максимална печалба при минимален риск и работят в тази посока по всички начини!

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама