Почна се: Обявиха цените в евро в български магазини
Някои търговци съвсем са подранили с прилагането на изискванията във връзка с
приемането на еврото в България и вече обявяват цените на стоките в обектите си в евро, видя некомерсиалната платформа "Ние, потребителите".
С днешна дата обаче тази практика е проблемна и не може да бъде посочена като
добра, защото към момента представлява нарушение на действащото потребителско
законодателство. В Закона за защита на потребителите ясно е записано, че цените на стоките и услугите трябва да бъдат посочени в левове.
В един от обектите, в който цените са обозначени и в лева, и в евро, има
несъвпадение в стойностите. Така например, една и съща стока се оказва, че струва
едновременно и 6 евро, и 12 лева.
Друга пък е 3,55 евро и 7 лв. За да е още по-голямо объркването, пред щандовете с дадените артикули с противоречиви цени на етикетите им в българска и в чуждестранна валута, са поставени огромни табели с трета цифра, която дори не е ясно за кои от всички стоки в близост до нея се отнася.
Други пък имат две цени едновременно – 7 и 6 евро.
Обявяването на две цени за една и съща стока в даден търговски
обект е забранено.
От "Ние, потребителите"; напомнят още, че по закон търговецът е длъжен
предварително да постави продажната цена на стоката на видно място и в непосредствена
близост до нея.
За да не бъдат въвеждани потребителите в заблуждение, продажната цена и цената за единица мярка на стоките и услугите трябва да бъдат недвусмислени, лесно разбираеми, ясно и четливо изписани.
Търговецът е длъжен да издава документ за
извършената продажба, който да съдържа най-малко данните за датата на продажбата, вида на стоката или услугата и цената - отново в левове.
Националният план за въвеждане на еврото в Република България предвижда
задължението за двойно обозначаване на цените да започне да действа 30 календарни дни след решението на Съвета на Европейския съюз и да остане в сила 12 месеца след приемането на европейската валута у нас.
Отговорна на оперативно ниво за защитата на потребителите в процеса на
подготовката на България за членство в еврозоната е работна група „Защита на
потребителите“, с водещи институции Министерството на икономиката и индустрията и
Комисията за защита на потребителите, която и по думите на ресорния министър има
спешна необходимост от реформа заради редица установени нарушения в нейната дейност и
компрометираното доверие към нея в обществото, но и заради тази много важна функция,
която предстои да изпълнява при въвеждането на еврото.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!