Путин подари "Аурус" на Ким Чен Ун
Кадър Ютуб
Руският президент Владимир Путин е подарил на севернокорейския лидер Ким Чен Ун автомобил руско производство, съобщиха държавните медии на Пхенян, докато двете страни укрепват връзките си в области от туризма до отбраната.
"Владимир Владимирович Путин, президент на Руската федерация, е "подарил на Ким автомобил, произведен в Русия, за лично ползване", предаде официалната Корейска централна информационна агенция на Пхенян, предаде България он ер.
Влиятелната сестра на Ким, Йо Чен, заяви, че "подаръкът служи като ясна демонстрация на специалните лични отношения между висшите лидери" на двете страни, допълни КЦНА.
114 продадени Ауруса за 5 години
От пазарна гледна точка "Аурус" е меко казано неуспешен.
Наложи се "Газпром" да налива пари от газ, за да крепи някакво производство, колкото да не се каже, че е приключил.
През 2018 години Путин представи новата руска луксозна кола Аурус.
Руските медии обявиха как с един замах руската лимозина ще смаже Ролс Ройс, Майбах и Бентли.
Правителството отпусна 12,4 милиарда рубли за проекта.
Тогава руската преса предрече неизбежен успех и обяви, че има поне 700 предварителни поръчки.
Проектът Aurus се ръководеше от германския мениджър Франц Герхард Хилгерт, който преди това ръководи представителството на концерна Daimler в Русия.
Западните специалисти бързо видяха поразителни прилики с двигателите на БМВ, но от Аурус категорично отрекоха да има нещо неруско, но отказаха коментар за ABS системите, които Русия със сигурност не произвежда.
Още тогава обаче колата обаче по-скоро изглеждаше като политически, а не като бизнес проект.
И докато за един бизнес проект може честно да се каже, че се е провалил, то за политически проект на Путин това е опасно дори да се помисли...въпреки цифрите.
През първите четири месеца на 2023 година са продадени едва 11 автомобила Aurus.
За сравнение: през цялата 2022 г. бяха продадени 31 автомобила.
Към момента са регистрирани 114 Аурус-а в Русия, сочи справка на руското изадние "Ведомости".
Поне половината, ако не и повече са купени като обществени поръчки за висши функционери и за самия Путин, така че за пазарен интерес е доста пресилено да се говори.
Въпреки това дори бе обявено пускане на нов модел SUV Komendant, от който трябваше да бъдат произведени 200 бройки.
Цената на Аурус Комендант е около 47 милиона рубли или малко под 1 милион лева.
Това е солидна сума дори за най-патриотично настроените олигарси в Русия.
Високата цена бе коментирана дори от самия Путин, който каза, че се дължи на бавния производствен процес.
Путин отбеляза, че Обединените арабски емирства харесват „много скъпия“ Aurus и вече са започнали да сглобяват тези автомобили там.
Сега руските медии обявиха, че явно е немарен начин цената да бъде намалена.
Автомобилите Aurus ще получат алтернативен набор от агрегати - според руския автомобилен телеграм канал, седанът Senat и SUV Komendant скоро ще бъдат оборудвани с 3,0-литров V6 двигател от Great Wall Motor.
Нов момент в рекламата на Аурис е обявеното сглобяване на автомобили Aurus в ОАЕ.
Информацията обаче е само от руска страна от Министерството на промишлеността и търговията на Руската федерация Денис Мантуров.
Той твърди, че първият модел, сглобен зад граница е седанът Aurus Senat, а в бъдеще ще бъде пуснато и SUV-то Komendant.
Не са посочени партньорите, с които руския модел ще се произвежда в ОАЕ.
Публикации по темата липсват и в чужди издания.
Не е ясно и какъв е бизнесплана за продажбите при положение, че в момента се продават по 30 коли на година, някои от тях с обществена поръчка за висшите функционери на Руската федерация.
През лятото Ауруса на руския патриарх катастрофира с Волво в центъра ва Москва, а щетите бяха впечатляващи дори за руската преса.
Лъч надежда с пари от газ
"Ведомости" съобщи, че Газпром може да влезе в капитала на местния производител на луксозни автомобили Aurus.
Моментът на сделката не е известен на събеседниците, но принципно решение за нея вече е взето на правителствено ниво.
Според друг източник сделката ще бъде парична, тъй като Aurus се нуждае от инвестиции, за да развие своя автомобилен проект.
Нито размерът на дела, който Газпром може да получи, нито цената му са известни.
Източник на "Ведомости" отбелязва, че газовият монополист може да получи до 40% от автомобилния производител от най-големия си акционер - държавния институт «НАМИ», подчинен на Министерството на промишлеността и търговията.
Именно с НАМИ стартира проектът Aurus през 2013 г. Тогава правителството възложи на Автомобилния институт разработката на семейство автомобили на единна модулна платформа (UMP) за превоз на висши служители на страната.
Този проект получи кодовото име „Кортеж“. В рамките си, с помощта на чуждестранни партньори, «НАМИ» изгради линия от автомобили в четири типа каросерия: седан, лимузина, миниван и SUV.
Знае се, че дизайнът на колата е на корейски специалисти.
Правителството отпусна 12,4 милиарда рубли за проекта.
Лимузината, наречена Senat, беше използвана за първи път на встъпването в длъжност на президента Владимир Путин на 7 май 2018 г.
Производството на автомобили, базирани на EMP, също включва търговски продажби (с изключение на минивана). За тази цел на базата на NAMI-auto в края на 2017 г. беше създадено Aurus LLC (от латинското aurum, „злато“ и Русия - „Русия“). Тази марка стана името на линията луксозни автомобили. Първоначално 75% от Aurus принадлежат на «НАМИ», останалите 25% на Sollers, който става производствен партньор на проекта.
През 2019 г. арабският фонд Tawazun купи 36% от Aurus за 110 милиона евро.
Парите трябваше да бъдат използвани за стартиране и развитие на масово производство на тези автомобили в завода на Sollers в специалната икономическа зона „Алабуга“ (Елабуга).
След сделката с арабския фонд NAMI остана с 63,5% от Aurus, а Sollers имаше 0,5%. До момента, според SPARK-Interfax, не е имало други промени в структурата на акционерите на компанията.
Ведомости изпратиха запитвания до Газпром, Министерството на промишлеността и търговията, НАМИ и Aurus. Газпром официално обяви на 26 октомври, че „бордът взе под внимание информацията за напредъка на проекта Aurus. Въпросът ще бъде внесен за разглеждане в борда на директорите." Кои от проектите на Aurus ще бъдат разгледани и кога ще се събере бордът на директорите на компанията, не е известно.
На въпрос за текущото състояние на съвместните проекти с Aurus, представител на газовия монополист отговори, че „в момента няма друга налична информация, освен тази, която се съдържа в съобщението на компанията“.
Газпром вече се е занимавал с марката Aurus . През 2019 г. на авиошоуто MAKS хеликоптерът Ansat Aurus от Казанския хеликоптерен завод беше представен с луксозна кабина, направена в стила на марката Aurus. През 2021 г. компанията показа Aurus Business Jet на Dubai Airshow, базиран на руския самолет SSJ100. А през септември 2023 г. компанията Gazprom Tech придоби базираната в Казан Aurus-Aero, която произвежда самолети, пише Интерфакс.
Освен това през май 2023 г. Министерството на промишлеността и търговията, Обединената корабостроителна корпорация и Газпром подписаха споразумение за намерения за взаимодействие и сътрудничество за изпълнение на проекта Aurus-Marine. Говорим за създаване на проект за кораб от премиум клас с дължина 20–40 м. Дизайнерският проект на бъдещия кораб трябва да бъде готов не по-късно от края на 2024 г.
Производството на автомобили Aurus е нерентабилно и евентуалното идване на Газпром трябва да се разглежда като пряка финансова подкрепа за компанията, смята независимият консултант в автомобилната индустрия Сергей Бургазлиев. Последните налични финансови отчети на Aurus LLC са от 2021 г. В края на тази година нетната загуба на автомобилния производител по RAS възлиза на 953,6 милиона рубли. срещу печалба от 271,1 милиона година по-рано, приходите бяха на ниво от 370,1 милиона рубли.
През май 2021 г. в Елабуга стартира производството на седана Aurus Senat. Тогавашният ръководител на Министерството на промишлеността и търговията Денис Мантуров в интервю за Ведомости каза, че вече има около 500 предварителни поръчки за автомобила, а до края на 2019 г. ще бъдат произведени от 200 до 300 автомобила, без да броим специалната поръчка за нуждите на правителството и президента.
Това обаче явно се оказа невярно.
Цените на автомобила започват от 18 милиона рубли. Година по-късно започва производството на SUV Aurus Komendant, който струва значително повече - от 34 милиона рубли.
Според Бургазлиев Aurus би бил печеливш при продажби от 500 автомобила годишно.
Явно е, че при 31 продадени коли на година бизнесплана няма да се сбъдне никога.
„Двигателят и скоростната кутия за тях сега са продукти в малък мащаб, почти на парче“, отбелязва той.
Общо от 2019 г. в Русия са регистрирани 114 автомобила Aurus, според данните за регистрациите на превозни средства.
Не е известно дали това число включва оборудването, доставено на правителството и президентския гараж.
Бургазлиев признава, че Aurus ще има "източен партньор", който ще помогне за организирането на производството на по-евтини автомобили под марката Aurus.
За това говори и един от източниците на Ведомости. Към 29 октомври на сайта auto.ru имаше само седем обяви за продажба на нов Aurus. От тях два са SUV Komendant на цена от 44 милиона рубли. и пет Aurus Senat от 41,4 милиона рубли. Само един от автомобилите, представени на агрегатора, има статус „на склад“ при дилъра.
Няма икономическа логика в евентуална сделка между Aurus и Газпром, тъй като до голяма степен липсва технологичната синергия между компетенциите, които тези компании имат, смята Владимир Салников, ръководител на реалния сектор на Центъра за макроикономически анализи и краткосрочни прогнози.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!