"Вие луд ли сте, другарю?": Преди 40 години става най-голямата самолетна катастрофа в България

15.01.2024 / 10:38 4

Кадър Петер Бекема, Уикипедия

Преди 40 години в България край Кривина става най-голямата самолетна катастрофа. Загиват всички 50 души на борда на Ту-134.

Катастрофата е отразена лаконично и между другото в БТА ето така:

 

Катастрофата на пътническия самолет „Туполев Ту-134“ на авиокомпания „Балкан“ става край с. Кривина, област София на 10 януари 1984 година. Загиват 50 души – всички, намирали се на борда.

„Ту-134А“ с бордови номер LZ-TUR (заводски: 4352308, сериен: 23-08) е произведен от Харковския авиационен завод през 1974 година и през май същата година е предаден на българския национален авиопревозвач „Балкан“. Пътническият капацитет на неговия салон е 72 места.

Полет

Самолетът изпълнява полет по редовната пътническа авиолиния по маршрут Берлин – София. На борда му се намират 5 членове на екипажа с командир Кирил Велинов и 45 пътници.

В пилотската кабина влиза проверяващ от Държавната въздухоплавателна инспекция, който освобождава втория пилот и заема неговото място.

Полетът протича без отклонения.

При подхождането към летище София самолетът попада в снежна буря и командирът решава да се насочи към запасно летище, но между него и проверяващия се провежда следният разговор (съгласно записващото устройство):

Оригинален текст (на български)

— Командире, заповядвам ви да изпълните сляпо кацане, само по уреди!
— При тази буря, дъжд и гръмотевици?
— Спусни пердетата и изпълнявай!
— Вие луд ли сте, другарю проверяващ – ще се пребием всички!

Проверяващият е непреклонен и командирът се подчинява.

При опит за заход към пистата самолетът се оказва на 80-100 метра от земята, закача далекопровод, губи скорост и се забива в земята на около 4 километра от пистата, като от триенето при влаченето по земята се запалва.

Пристигналите аварийни служби започват да гасят пожара, но с прах (открит после в дробовете на пътниците), а не с пяна.

 В 19.35 ч. едно от крилата докосва високоволтов проводник над село Кривина. Самолетът се възпламенява и се разбива в краварника на местното ТКЗС. Всички 50 души загиват.
Остават обаче много въпросителни. Пожарникарите, пристигнали на мястото на трагедията, получили заповед да гасят пожара с креда, а не с пяна.

При аутопсията в белите дробове на много от пътниците са открити следи от нея, което означава, че те са били още живи след катастрофата, т.е. вместо да бъдат спасени, са били доубити от пожарникарите.

Вината за трагедията е хвърлена върху загиналите, а в „Балкан” започва чистка - само за един ден са уволнени 850 души.

Виновни за катастрофата има, но за пореден път те не понасят своята вина. Остават на местата си, те са недосегаеми ръководители. За сметка на това петното за катастрофата се хвърля върху двамата пилоти които са изключителни професионалисти.

Върху главите им се трупат купища лъжи подклаждани от ръководството на БГА “Балкан” и раздухвани от ДС, фактите трябва да се прикрият.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
2
Пиша на кирилица (преди 3 месеца)
Рейтинг: 7813 | Одобрение: -82
Ами тучковците  134  и 135 си падаха на опашките ако нямат гориво даже като си стоят на стоянките какво остава в полет като са без тяга. Даже на ТУ 154М като му туриха по големи двигатели в полет не може да се кара крайсерски камо ли да си наведе носа надолу към глисадата, за да кацне. Та му туриха по голям хоризонтален стабилизатор та барем получи по голяма подемна сила отзад. Обаче това доведе до голямо тегло когато няма скорост. Та особено те после иди ги дигай на предния колесник с някоя фадрома или трактор Кировец Т150
Светлината колкото и да бърза когато пристигне заварва тъмнината.
3
0
Серж (преди 3 месеца)
Рейтинг: 165172 | Одобрение: 32372
Бил ли си роден изобщо, когато падна Ту3? И кой по дяволите ти ги разправя тези фантасмагории? Виждал ли си изобщо Ту3, освен в музея в Бургас? Аман от такива пилоти-разбирачи, дето "летят" на компютъра в къщи!...Бил вдигнал носът за да намали височината!...В авиационният колеж ли ви го преподават това?...ТОЧНО на Ту да вдигнеш носа?!...:wassat:
1
0
Пиша на кирилица (преди 3 месеца)
Рейтинг: 7813 | Одобрение: -82
Значи този самолет се управлява от двама пилоти. А изпитващия вместо да  помага на командира му е търсил кариес, защото преди това командира му е бил началник и нещо го е наказвал. После оня пък станал изпитващ и му го връща тъпкано при изпита. Командира трябва да захване самолета на далечната преводна, ама нещо я е изпуснал и се озовал  много високо пред средния маркер. Можел е да мине на втори кръг ама това означавало, че си е разбрал грешката и е щял да бъде скъсан. Обаче оня решава да отнеме рязко тягата и да издигне носа на самолета с което височината да падне. Отначало се получило ама самолета пропаднал повече от желаното и  когато се озовали под облаците набримчил тягата в това време срещат далекопровода с едното крило на максимална тяга, самолета го бяха намерили да сочи в обратна посока щото се завъртял на място. От тогава издадоха заповед да не се прави изпит с пътници и по самолети, а само на тренажор.
Светлината колкото и да бърза когато пристигне заварва тъмнината.
3
0
гарфилд (преди 3 месеца)
Рейтинг: 53770 | Одобрение: 17275
Същото се получи при самолетната катастрофа,при която загина полския президент,преди няколко години.Забравих му името сега.Пак човек от антуража му се намесва на пилотите.:errm:

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама