Внесоха предложение за разширяване на веломрежата във Варна
Снимка Булфото
Интересно предложение направиха варненски общински съветници.
Предложение за разработване на цялостна функционална веломрежа във Варна е внесла групата на „Възраждане“ в Общински съвет. Това обявиха варненските депутати пред медии, предаде репортер на Moreto.net.
Планът е разработен със съдействието на велоклубовете в града. Предвижда изграждането на 41 км велоалеи. Включва прокарването на нови трасета и оптимизиране на старите, така че да се постигне облекчаване на автомобилния трафик в града, създаване на по-добри условия за велосипедистите и подобряването на достъпността до райони, до които няма градски транспорт.
Като изключително важна е посочена връзката от Аспарухово през моста до центъра на Варна. Реализирането ѝ обаче би могло да се случи едва след ремонта на моста. Ще е нужна по-сериозна намеса, защото уличните стълбове трябва да се изместят, както и тротоарите да се разширят.
От „Възраждане“ считат, че много хора, живеещи в Аспарухово, биха предпочели колелото. Стигайки до Катедралата, имат връзки към различни райони на града.
Заложено е и трасе от басейн Приморски през парка. Планирано е по периферията на зеленото пространство. Предвидено е така, защото последните години зачестяват произшествията между пешеходци и водачи на велосипеди или ел. тротинетки.
„Предвидили сме освен велоалеята, минаваща в горната част, да има връзки през морската градина към плажа. Статутът на тези алеи ще е малко по-особен. Те ще са за съвместно ползване от пешеходци и колоездачи като велосипедистите задължително ще трябва да се съобразява с пешеходците“, обясни Евгени Балев от велоклуб "Спартак".
За децата под 12 години карането на велосипед в парка ще бъде свободно позволено.
„Основният процент от автомобилните придвижвания в града са единични. Става дума в много случаи за изминаване на 2-3 км. Много хора имат желание за такива кратки разстояния да използват колело или тротинетка, но нямат условия“, каза още Балев.
Прокарването на велоалеи към съответните квартали, до които трудно достига и градски транспорт, както и до Запдна промишлена зона, по ул. „Девня“ ще осигури поне някакъв вид транспортна връзка за живущите и работещите в тези райони.
В плана влиза и прокарването на велоалея, която свърже няколко училища в централната част – „Найден Геров“, Руското училище, „Св. Св. Кирил и Методий“, Икономически техникум, „Йордан Йовков“, „Васил Априлов“, Трета гимназия.
„Идеята е да ги свържем с безопасни трасета. В дворовете на тези училища могат да се поставят велопаркинги“, обясни Балев.
Предложението е мотивирано и входирано в деловодството на Общински съвет в сряда, каза председателят на групата Георги Георгиев.
„Искаме да бъде заложени средства в бюджета за 2024 за проектиране, а през 2025 да бъдат заложени средства за изпълнение. По груби сметки проектирането и реализирането на предложението ще струва около 8 млн. лева“, каза Георгиев.
Старите велоалеи на места трябва да бъдат препроектирани, защото има абсурдни ситуации като заобикаляне на дърво или пълно отнемане на тротоар, като случая до Трета гимназия, смятат съветниците. Недопустимо е да се подсвирква на майки с колички и възрастни хора на място, където пешеходецът би следвало да е с предимство.
От „Възраждане“ ще настояват подобни участъци да са със статут на смесено преминаване, за да я категорично, че пешеходецът е с предимство. По този повод ще бъде входирано и предложение за провеждане на разяснителна кампания за правата и задълженията на водачите на ел. тротинетки.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!