За първи път заваля изкуствен дъжд в България

05.04.2024 / 16:40 6

Кадър БНТ 

За първи път у нас изкуствен дъжд ще спасява земеделски площи, застрашени от сушата. На летището край русенското село Щръклево беше тествана нова експериментална технология за предизвикване на валежи.

Подобни системи за борба с климатичните промени от години се прилагат успешно в държави като Китай, Япония и Обединените арабски емирства.

"Машината за дъжд" всъщност е самолет, натоварен със специални резервоари, произведени в България. Във въздуха те разпръскват миниатюрни частици сребърен йодид, който се свързва с водните пари и ги превръща в дъжд. Процесът отнема няколко минути.

"Могат да се "засеят" десетки хиляди квадратни километра дори с един полет. На самолетите също има монтирани радари, които ни помагат в непосредствена близост пред самолетите да оценим кои облаци да "засеем", заяви Денислав Бончев, метеоролог.

Модерната система би могла да се приложи и в борбата с градушките, но тогава химичният реагент трябва да е в по-големи количества.

"Това са аерозолни микрочастици, които служат за изкуствени кондензационни ядра съответно при градушките – намаляват размера на градушката", допълни Виктория Пенчева, метеоролог.

Опити за предизвикване на изкуствен дъжд се правят и в съседна Румъния.

"Румънците са много доволни и планират в скоро време да го превърнат в една дългосрочна програма, като имат много положителни резултати", каза още Денислав Бончев, метеоролог.

Експериментите с новата технология у нас ще продължат и през лятото, докато стане ясно дали ще бъде въведена в земеделския сектор.

В същото време сушата тревожи стопаните в Добруджа, където от началото на годината са паднали само 22 литра дъжд. Заради топлото време пшеницата е останала активна през зимата и предстои оглед на посевите, съобщи БНТ.

 


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
2
1
Серж (преди 7 месеца)
Рейтинг: 199026 | Одобрение: 39051
:devil::devil::devil::devil:
1
3
Пиша на кирилица (преди 7 месеца)
Рейтинг: 11281 | Одобрение: -529
MrBean, леко си в грешки. Първо прелитащите самолети са на височини 10 000-12 000м. На такива височини няма градоносни облаци. Второ самолетите не навлизат в такива облаци дори и при снижения за кацане. Така, че стрелбите в такива облаци не пречат на трафика.
Светлината колкото и да бърза когато пристигне заварва тъмнината.
0
2
MrBean (преди 7 месеца)
Рейтинг: 150929 | Одобрение: -1681
Прав е пишещия,но има малка подробност,ракетите са точно като бойните,а след войната в Украйна почти целия трафик минава от тук.Та не ми се мисли каква ще стане...
0
4
Пиша на кирилица (преди 7 месеца)
Рейтинг: 11281 | Одобрение: -529
Тоя метод е най-скъп. Самолета скъп, горивото скъпо, пилота и летището скъпи. От самолетите които ги хвърлят обикновено не могат да пробият облаците и ръсят в самите облаци, а това е много опасно защото нямат видимост. Друго си е тавана на самолета да е над облаците обаче тогава пък е още по-скъпо от това което ще спасяват затова не се и прилага. Къде къде е по евтино с ракети. Този метод се прилага от пилоти в които държави вече са се отказали. Балъци винаги ще се намерят нови по земното кълбо.
Светлината колкото и да бърза когато пристигне заварва тъмнината.
0
5
MrBean (преди 7 месеца)
Рейтинг: 150929 | Одобрение: -1681
Нищо бе Блазе,че дрънкаме на алумин' и йод..кво толкоз...
2
1
blazer (преди 7 месеца)
Рейтинг: 5515 | Одобрение: 1200
Абе не знам до колко е добре да се бъркаме още повече на природата. 

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама