Бурна реакция срещу кмета Портних за пристанище Варна-Изток! Ти ли ще си "убиецът на порта"? Хората коментират – 900 работници и 300 фирми ли са по-важни или още чалга?
Изказването на кмета Иван Портних за бъдещето на държавното пристанище Варна-Изток разбуни духовете в морския град и предизвикаха много коментари. Както „Петел“ съобщи вчера, кметът заяви категорично, че терминалите трябва да "се преместят".
Място за преместването, както и средства няма.
Така че по пътя на логиката "преместването" на този етап може да значи единствено "закриване".
При липсата на друго място за извършване на товаро-разтоварните дейности, думите му породиха много интерпретации. Ето какво заяви кмета на Варна Иван Портних пред „Капитал“:
"Смятам, че на пъпа на града е абсурдно да се товарят зърно и скрап - защото това е дейността на пристанище Варна-изток. Прахът, замърсяването на въздуха, тежкотоварният трафик, зърновозите, задръстванията по Аспаруховия мост и по бул. "Девня", разбитата улична инфраструктура са само част от последствията. И печалбата за държавата е много по-малка от нанесените щети. Така че пристанищните дейности трябва да бъдат преместени, повтарям го от шест години и позицията ми е ясна и категорична."
Публикацията в „Петел“ предизвика остри коментари. Един от тях е особено задълбочен и подробен. Публикуваме го без редакторска намеса:
"През последните над четири години кметът на Варна Иван Портних дъвче една и съща мантра, свързана с варненското пристанище.
Според градоначалника, терминал Изток трябва да бъде преместен. Никой в държавата обаче не споменава и думичка за евентуалното място, където да се прехвърлят мощностните на зърнената врата на България.
Това навежда на мисълта, че вероятно не става дума за преместване, а закриване.
Именно водената агресивна политика и изказвания на кмета накланят везните, че целта е буквалното убиване на държавното предприятие, а зад невиждания в международната практика метод ясно прозира желанието за облагодетелстване на частни пристанищни оператори.
В терминал Варна – Изток работят около 900 души, а други над 300 средни предприятия осигуряват прехраната на своите служители. По много груба сметка излиза, че поне над 30 000 варненци и жители на областите Добрич, Шумен и Разград, разчитат на съществуването на Варна – Изток.
Така наречената „социализация“ на пристанището е чиста форма на удушаване на тази индустрия и заменянето й с бързооборотната със заведения.
Впрочем в първоначалните планове, популяризирани още от предшественика на Портних, нямаше нито едно заведение, а много зеленина, пейки и игрища. Типично по нашенски, следвайки постулатите на чалга-културата, идеята се изроди до това, което имаме в момента и което според кмета е „любимо място на варненци“.
Със сигурност е любимо място, но не за майките с колички...
В агресивната си кампания срещу пристанището, кметът изрече и куп небивалици, най-вече хвърляйки обвинения, че пристанището е виновно за трафика на тежки камиони.
Случайно или не, кметът не споменава и думичка за общоизвестния факт, че камионите, които задръстват крайезерните артерии обслужват и редица други фирми – пристанище ПЧМВ, Булярд, Булпорт, пристанище Одесос, Военноморска база, както и десетки предприятия на островната зона.
Твърде удобна е опорката на Портних за камионите на Изток, без да съзнава, че по този начин засилва съмненията за своите намерения. След очакваното „убийство“ на терминал Изток, товарите ще се преразпределят към останалите пазарни играчи, но това в никакъв случай няма да подобри трафика.
Не е ясно и защо не се допуска осъвременяване на технологиите за обработка на кораби, с което ще се събори и опорката на кмета, свърза с чистотата на въздуха.
Впрочем, ако кметът е заинтересован от чистотата на въздуха трябва да обвини западния вятър, носещ от девненската индустриална зона всичко друго, но не и планински въздух.
Друга от опорките, която кметът пусна наскоро в платено от ГЕРБ интервю е, че предстои удълбочаване на каналите към Варна – Запад. Това е не само неточно, но и абсолютно невярно, тъй като по тези канали плават кораби към още няколко пристанища и ще плават към други, които в момента се строят.
Държавата не отделя стотици милиони за удълбочаване заради пристанище Запад, трябва много добре да знае кметът, пропускащ да спомене на избирателите си, че преместването на Източния терминал в езерото е невъзможно, тъй като достъпващите го в момента кораби не могат да преминат под ограничаващия ги Аспарухов мост.
За политиканстването по повод втория мост над езерото, оставаме мечтите на избирателите на кмета да видят реализацията му.
Политиката на ГЕРБ, убиваща терминал Варна – Изток, ще прати нашия пристанищен града в още по-долни позиции в Черно море.
Тук ще се обработват само малки кораби, способни да преминават Аспаруховия мост, целият останал трафик ще се пренасочи към Бургас и Констанца, а Варна ще изчезне от пристанищната карта на Черно море, където в момента заема 6-а позиция, според чуждестранни анализатори. Водената от Портних политика по заличаване на пристанището ще го нареди на място, което историята никога няма да му прости.
Напът е да бъде запомнен като кметът, който уби най-голямото пристанище в страната."
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!