Антикорупционен фонд: 740 хиляди лева е пръснала община Варна за медийно обслужване. Номер 1 е в България

09.09.2019 / 09:32 13

Илюстрация Уикипедия

Община Варна е дала 740 хиляди за медийно обслужване и е първенец в България по раздаване на пари на медиите

Още по-съмнителни са обаче действията в друга българска община:

511 хил. лева е похарчила община Благоевград за медийно обслужване по непрозрачна схема от началото на 2018-а до месец май 2019 г., твърди фондация "Антикорупционен фонд" на база собствено проучване в областните градове. Общината е сред първенците по този показател, пише offnews.bg.

Само 14 от областните градове са представили в пълен обем исканата от АКФ информация.

Първенец е Варна със 740 хил. лв. Югозападната община е втора, но действията ѝ заслужават внимание, заради "непрозрачното разходване на средства", отбелязват от фондацията.

В края на 2017 г. управляваната от Атанас Камбитов (ГЕРБ) община Благоевград регистрира дъщерното дружество „Благоевград Фест“ ЕООД и сключва с него три договора за медийно обслужване. Компанията е 100% собственост на общината и е единственото дружество, с което има сключени подобни договори за периода от началото на 2018 до края на май 2019 г.

Не е известно дали „Благоевград Фест“ ЕООД разполага с техническия и кадрови потенциал, за да извършва подобни услуги, или разчита на подизпълнители в лицето на редица медии.

Справка в Търговския регистър на АКФ установява, че общинското дружество има договор за информационно обслужване с фирмата издател на онлайн вестник „Струма“ на стойност 14 400 лв., договор с подобен предмет на дейност за 3 600 лв. между „Струма“ и община Благоевград, въпреки че подобен не фигурира в списъка предоставен на АКФ от общината.

След създаването на „Благоевград Фест“ общината вече не влиза директно в договорни отношения с медиите, а преразпределя към тях суми чрез общинското дружество. "По този начин общината избягва задължението си да разкрива медиите, с които сключва договори за информационно обслужване, както и задължението си да приложи състезателните процедури по Закона за обществените поръчки (ЗОП), при наличие на предпоставките за това", отбелязват от АКФ.

„Налице е изключително притеснителна схема с редица негативи за публичния интерес. С решението да неглижира задълженията си за прозрачност на медийното отразяване, както и задълженията си по Закона за обществените поръчки, община Благоевград заобикаля гаранциите за конкурентност и за максимално ефективно и прозрачно разходване на публични средства, които закона предпоставя,“ коментира директорът на АКФ Бойко Станкушев.

Оттам отбелязват, че подобни опити за заобикаляне на закона са налице не само на местно, но и на централно ниво:

"По същата схема Агенция „Пътна инфраструктура“ налива милиони в бюджета на държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД, вместо да провежда прозрачни тръжни процедури за строежа и поддръжката на пътищата ни.“

Община Благоевград сключва с „Благоевград Фест“ ЕООД три договора:

- през март 2018 г. на стойност 199 186,56 лв. за срок от 12 месеца;

- на 5 март 2019 г. на стойност 91 824 лв. със срок до края на годината;

- през април 2019 г. е сключен идентичен договор със срок до края на 2019 г.

Предмет на договорите е „информационно и медийно обслужване на Кмета и Общинска администрация Благоевград“ или: пряко отразяване на събития и инициативи; интервюта; разработване на материали за инфраструктурни, обществени и културни проекти; международна активност на кмета и администрацията.

Сред критериите за избор на партньори според самата община е и „коректното отношение на съответната медия“.

Според АКФ сами по себе си договорите за информационно обслужване не са притеснителни. Тревожен е фактът, че договорите не са публични и не е известно на кои медии какво се възлага и срещу какви суми.

"Гарантират ли действията на общината медийната свобода и конкурентната медийна среда? Дали не се заплаща на медии с цел да се влияе на общественото мнение? И дали по-горното „коректно отношение“ не е всъщност медиен комфорт? Тези въпроси са още по-важни сега, няколко седмици преди местните избори“ каза Станкушев, който е и дългогодишен журналист.

Отново на „Благоевград Фест“ през май тази година общината възлага срещу 36 000 лв. „организиране на PR и Facebook рекламни кампании, изготвяне на рекламни материали, публикации и фотозаснемане на организираните от Община Благоевград през 2019 г. инициативи“. На същото общинско дружество е възложено и „организиране на пътувания в страната и чужбина, осигуряване на самолетни билети за нуждите на общинската администрация Благоевград, хотелски резервации/настанявания, организиране на мероприятия за нуждите на Община Благоевград“. Всичко това е на стойност 350 000 лв.

Общината отказва да предостави на АКФ копия на сключените договори за информационно обслужване от периода преди регистрирането на общинското дружество – за 2015, 2016 и 2017 г. – и да отговори на свързани с тези договори въпроси. Предоставени са само договорите с БТА, единственият медиен партньор, изразил съгласие за разкриване на информацията. Отказите на другите медийни партньори и на общината са мотивиран с правото на търговска тайна.


Поради това АКФ отнесе въпроса до Административен съд – Благоевград. Съдът се произнесе, че е налице надделяващ обществен интерес и договорите следва да са публични. Общината обжалва и предстои заседание на Върховния административен съд през декември тази година.

Договорите в останалите градове показват, че често проблемни не са само сумите, които общините заделят за „информационно обслужване“, а условията в самите договори, включително клаузи за задължително позитивно отразяване работата на общинската администрация.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
2
2
kaka (преди 4 години)
Рейтинг: 71214 | Одобрение: 9099
Да идва следващия крадец,да идва.А ние ще си гледаме от страни и ще анализираме с мизерните си заплатки как и кой ни чука по-добре.Понеже само това можем ,си заслужаваме управниците.
8
4
Tито (преди 4 години)
Рейтинг: 23443 | Одобрение: 3398
Наблюдател: Не са малко 12 кинта. Те на другите, по 24 дават, но ''нашият'' нали е полуидиот и затова наполовина. А и сега покрай гроздобера, не смогва да покрива норматива с писането.
12
4
Варна (преди 4 години)
Рейтинг: 92131 | Одобрение: 38206
Колектор, Пик ли имаш предвид? На Бойко сайта ли?
"Защо ние убиваме децата?" - зададе въпроса през 1992 година един сръбски войник и сам отговори на него: "Понеже те някога ще порастат и ще дойдат да ни убият вече възрастни".
16
6
Наблюдател (преди 4 години)
Рейтинг: 23900 | Одобрение: 1285
- ".. дали са включени 12-те лева на ден ...  " Тито     ------ :errm:Ангелче 365 дена по 12 лв (на ден) = 4380 лв.(за година).:errm::'( Малко ми се виждат колега, с тези две Висши длъжности които е завършил.Намусен Че то един "общак" ще ги изкара тези пари само за един месец, а нашето момче за цяла година.:dizzy: Няма правда на този свят и това си е. :blink:Гняв
24
4
Варна (преди 4 години)
Рейтинг: 92131 | Одобрение: 38206
Колектор, знаеш ли колко хора ви мразят безплатно? Не е нужно всички да са платени. И правиш ли разлика между това да се дават парите на данъкоплатците на частни медии т.е. на частни фирми без обществена поръчка и без отчетност и това да се спонсорира дадена медия от частна фирма? Първото е корупция и източване, второто е спонсориране. Едното е престъпление и се наказва със затвор. Вземете го научете тоя закон в ГЕРБ накрая
"Защо ние убиваме децата?" - зададе въпроса през 1992 година един сръбски войник и сам отговори на него: "Понеже те някога ще порастат и ще дойдат да ни убият вече възрастни".
27
3
Tито (преди 4 години)
Рейтинг: 23443 | Одобрение: 3398
В тази сума, дали са включени 12-те лева на ден, хонорар на НЕКСУС-а, за ''творенията'' му тук?
31
2
Варна (преди 4 години)
Рейтинг: 92131 | Одобрение: 38206
Портних Киро Втори надмина предшественика си по всички показатели за прахосване на парите на данъкоплатците и незачитане на интереса на хората. Време е да отива в историята.
"Защо ние убиваме децата?" - зададе въпроса през 1992 година един сръбски войник и сам отговори на него: "Понеже те някога ще порастат и ще дойдат да ни убият вече възрастни".
29
1
Пешо от Виница (преди 4 години)
Рейтинг: 95147 | Одобрение: 30672
740 000 лева за ласкателство...?! Само умния разбира ,че "то" е като нарисувано оръжие.Привидно хубаво, но полза никаква!Усмивка
39
2
владо (преди 4 години)
Рейтинг: 14804 | Одобрение: 6744
Експерти в прахосването на пари и .........усвояване

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама