Съсипване на реколтата: До 30% от българските кайсии остават необрани, търговци и фабрики внасят от чужбина
30.07.2019 / 18:24 9
Редактор: Веселин Златков
e-mail: veselin_zlatkov_petel.bg@abv.bg
Богата кайсиева реколта на фона на слаб пазар и силна конкуренция от съседните ни държави - такава накратко е ситуацията в края на кампанията по прибиране на кайсиите това лято. Това пише изданието "АгроКлуб".
Между 20 и 30% от кайсиевата реколта остана неприбрана и изгни на полето заради липсата на пазар. Това съобщи Димитричка Търпанова от Добруджанския овощарски съюз и председател на кооперация “Българска кайсия” - Тутракан. Родните преработвателни предприятия са изкупили не повече от 10 - 20% от обемите продукция, които обикновено купуват. Дори и винпромите вече не изкупуват суровина.
“Реколтата беше много богата, а нашите фабрики масово купиха суровината си от Гърция, Турция и Македония, където също имаше свръхпроизводство. За предприятията беше икономически по-изгодно и по-лесно да купят от чужбина”, посочи Търпанова.
Оказва се, че гръцките кооперативи не само предлагат по-ниска цена заради възможността да прилагат обратно начисляване на ДДС при плодовете и зеленчуците, но и доставят суровината на място - до входа на фабриката.
Основната причина за трудната реализация на родната продукция остава вносът от трети страни - Гърция като основен вносител, Турция, Албания и Македония, посочи Димитър Рачев, член на Управителния съвет на Съюза на Дунавските овощари.
Показателни са данните на Земеделското министерство, че вносът на всички плодове и зеленчуци надвишава износа. “Ние сме голям производител, а в същото време преработвателните предприятия и търговци купуват от различни страни. Защо се случва така? Голяма преработвателна фабрика купува около 20 000 тона кайсия, например. Ако закупи тази суровина от български производител, ще дължи ДДС. Ако я внесе от трета страна, ще плати ДДС-то след като реализира продукцията.
Подобно е положението и при търговските вериги, които са много големи вносители. Те внасят огромни количества плодове от други страни, а плащат ДДС след като продадат продукцията на крайния потребител. По този начин ДДС-то се плаща директно на бюджета без да се затварят големи суми пари за съответната стока”, посочи Димитър Рачев.
Сред причините за трудната реализация на кайсиите тази година е и влошеното качество на плодовете заради градушките. Макар и дребни, градушки преминаха през голяма част от масивите в северна България, които не са покрити от противоградова защита.
По данни от Областната земеделска дирекция в Силистра, цитирани от Националното радио, средният добив от кайсии е 640 кг от декар. Това е с около 90 кг от декар повече спрямо миналата година. В района се отглеждат над 19 500 декара с кайсии.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!