Зам-кмет на Варна: Не сме знаели, че през 2015 г. тръбопроводът в езерото не е закопан правилно
Снимка: Булфото, архив
Община Варна не е била запозната с факта, че още през 2015 г. е станало ясно, че авариралият тръбопровод във Варненското езеро не е закопан на проектната си дълбочина. Това разкри зам.-кметът на морската столица Христо Иванов по време на брифинг по повод медийни публикации, в които се посочва, че още през 2014 г. институциите във Варна са знаели, че тръбопровода за фекални води на "Аспарухово" и "Галата" не е вкопан под дъното на езерото, пише "Морето".
През юли месец 2015 г. корабът за генерални товари Maxal Raise пуска аварийно котва, а тя засяга част от тръбопровода, поставен през 2011 г., който трябва да е закопан по проект под дъното. Корабът е задържан.
На 21 юли 2015 г. е извършен водолазен оглед, на който се вижда, че котвата е захванала тръбата, има драскотини, но няма изтичане от тръбата. Направен е оглед в частта на 100 метра, която е била видимата част на тръбопровода, обясни заместник-кметът.
Христо Иванов уточни, че котвата е засегнала тръбата на север от фарватера, а мястото нямало нищо общо с местоположението на аварията от 2019 г.
Заместник-кметът не успя да отговори на въпроса как е възможно котва да засегне тръбопровод, който следва да е положен 3 метра под дъното.
"Това, което знаем, е, че има един участък от 100 метра извън фарватера и има закачена котва. От 2015 до 2019 г. канализационната система не е имала проблем.
Заместник-кметът не потвърди и че още през 2015 г. институциите са знаели за неизпълнения проект. Той категорично отрече Община Варна да е запозната, че още през 2014 г. в ДНСК е подадена информация, че тръбопроводът не е вкопан по цялата си дължина. Разбрал от медийни публикации.
Moreto.net обаче разполага с информация, че зам.-кметът Иванов още тогава е уведомен.
Той коментира и защо се бави изпълнението на проекта по полагането на новия тръбопровод във Варненското езеро.
По думите проектът е съвпаднал с удълбочаването на фарватера на Канал 1 и е било необходимо да се изчака, за да се удълбочи трасето на тръбата до 14,75.
През август е установено, че в част от трасето на тръбата има по-различен геоложки строеж и по тази причина ДППИ са преустановили удълбочаването в този участък на фарватера.
Проектантите са препоръчали да бъде извършено допълнително геоложко проучване. То е изпълнено в края на годината. Докладът установява, че на половината от фарватера има почва с определени характеристи, което възпрепятства удълбочаването. В момента се търсят варианти, които да направят възможно поставянето на новия тръбопровод на необходимата дълбочина.
Заместникът-кметът подчерта, че още през септември са разбрали, че ще има забавяне на проекта, затова тя е било положена временно на 20-30 м западно от проектното място и е била възстановена дейността на канализационната система.
Според него въпреки че тръбата не е вкопана в момента, няма опасност от инцидент. Той допълни и че ще бъде търсен нов изпълнител, който да прокопае проблемната част от трасето.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!